Analys Caroline Englund

Ska de som dödar butikerna dyka upp som räddaren i nöden?

H&M NA-KD e-handel
Ska de som dödar butikerna dyka upp som räddaren i nöden?

Foto: Istockphoto samt press. Bilden är (som kanske framgår) ett montage.

Caroline Englund

Reporter

Röda siffror, stängda butiker och konkurser har blivit en del av vardagen för svensk detaljhandel de senaste åren.
Och allt är (nästan) e-handelsboomens fel. Men är det också de som ska rädda handeln?

Förra veckan var det Kappahl som gick ut med att de tvingas stänga 20 butiker, några dagar senare berättade sängkedjan Sova att 7 av deras butiker går i konkurs.

Även jättar som H&M och Åhléns kämpar med den digitala omställningen och då vet man att det är tufft.

Just nu pågår därför ett intensivt arbete för att få konsumenterna att titta upp från mobilerna och ge sig ut i verkligheten.

HÖR HELA ANALYSEN I BREAKITS PODCAST:

 

H&M lanserar så kallade konceptbutiker på löpande band där kaffe, lyxigt handplockat utbud och uppkopplad personal ska ge kunderna en upplevelse utöver det vanliga. Ikea hyrde nyligen in sig i lokaler i centrala Stockholm för att marknadsföra sina sängar – detta genom att erbjuda yogaklasser och föreläsningar om sömn.

Även köpcenter, som i många fall kämpar med tomma butikslokaler, tvingas tänka nytt och har de senaste åren satsat hårt på att komplettera sitt utbud med gym, lekland och fler restauranger.

Men kanske kommer nu räddningen från ett oväntat håll.

I slutet av förra veckan meddelade e-handelsstjärnan Jarno Vanhatapio, som grundat nätmodejätten Nakd, att han planerar en storsatsning på fysiska butiker. Startskottet på satsningen går genom att han tar över konkursdrabbade Best of Brands lokaler i Göteborg i åtta veckor.

Och Vanhatapio är inte ensam. Daniel Wellington som nått stora framgångar genom att sälja klockor på nätet meddelade redan hösten 2017 att deras plan framåt är att öppna 300 butiker runt om i världen. 

Även den svenska raketen Ideal of Sweden, som säljer designade mobilskal, på nätet, hoppar på tåget och avslöjade nu i veckan att de har en aggressiv plan gällande öppning av fysiska butiker.

Tittar man på utvecklingen i USA är det här en del av en större trend. Ett spännande exempel från andra sidan Atlanten är det hajpade madrassföretaget Casper som gjort succé med sina hoprullade madrasser på nätet. Bolaget meddelade i augusti förra året att de rullar ut 200 butiker i USA. Deras mest kända butik är den i New York där du kan köpa en 45 minuter lång tupplur för 25 dollar. Personalen är iklädd pyjamas och även kunden får låna pyjamas, sovmask och öronproppar.

Per Ljungberg som är vd på branschorganisationen Svensk Digital Handel tror att det här kan vara framtiden – och fenomenet som hindrar butiksdöden. Det eftersom e-handlarna tänker bredare, har tillgång till mer kunddata och öppnar mer relevanta och butiker som är en mix av online och offline.

Men är det verkligen så enkelt att de som dödar butikerna nu ska få dem att återuppstå? Alla är inte lika entusiastiska inför det scenariot.

En av Sveriges absolut största och mest erfarna e-handlare avfärdar den potentiella utvecklingen hårt och resolut. Det gjorde han klart under en fika förra veckan:

“Bara för att man är bra på e-handel betyder det inte att man är bra på att driva butik. Det är en helt annan sak, helt andra kostnader, mycket mer personal... Jag tror snarare att det handlar om lätt storhetsvansinne”.

Framtiden får utvisa vem som har rätt. Men kan en kombination vara är lösningen? H&M kanske ska köpa Nakd – då får de det bästa av två världar. 

Läs fler artiklar
LÄS MER