Sök

Så stora förluster gjorde Zennströms Spotify-konkurrent

Rdio

Foto: Samuli Pentti www.samulipentti.com www.facebook.com/samulipenttiphotography

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nya siffror avslöjar hur det egentligen gick för musiktjänsten Rdio.

Igår kunde vi berätta att Skype-grundarna Niklas Zennström och Janus Friis musiktjänst Rdio, som duon grundade 2010, gått i konkurs och sålts till konkurrenten Pandora för 650 miljoner kronor. Orsaken ska ha varit att ekonomin helt enkelt inte gick runt.

Nu rapporterar musiksajten Billboard siffror som vittnar om en blödande verksamhet.

Enligt sajten ska Rdio vid konkurstillfället ha haft skulder på motsvarande 2 miljarder kronor. Merparten av skulderna är till bolagets storinvesterare och storägare Pulser Media, men även skivbolag som Sony Music, Warner Music och Universal Music kan komma att gå miste om miljonbelopp i och med konkursen. 

För rent ekonomiskt gick det onekligen tufft för den svenske Skype-grundarens musiktjänst. Enligt Billboard gjorde Rdio, vars tjänst kan beskrivas som en skräddarsydd radio, förluster på motsvarar 21 miljoner kronor – varje månad.

Intäkterna kommer i sin tur i första hand från prenumeranterna, som betalar 9,99 dollar i månaden. Enligt Billboard hade musiktjänsten prenumerationsintäkter på 13 miljoner kronor varje månad, vilket vittnar om ett användarantal på runt 150 000.

Användarsiffrorna har tidigare varit hemliga – nu kanske man kan förstå varför.

Som jämförelse har Spotify 75 miljoner användare, varav 20 miljoner betalande.

Att göra förluster som musikströmningstjänst är däremot inget chockartat. I fjol redovisade Spotify exempelvis förluster på motsvarande 1,5 miljarder kronor på årsbasis.

Läs mer