Sök

Finländsk startup blir först med att bygga spel till Apple Watch

Everywear Games

Breakit

Breakit

Bolaget Everywear Games vill skapa spelupplevelser på 5 till 15 sekunder för bärbara prylar.

Marknaden för smarta klockor är fortfarande i sin linda men förväntas ta fart på allvar när Apple inom kort släpper sin Apple Watch. Det öppnar upp helt nya möjligheter, men även utmaningar, för utvecklare av appar och spel.

Ett av de företag som siktar på att vara först ut och ta del av en helt ny marknad är finländska spelstudion Everywear Games. Företaget hävdar att de är först ut med att uteslutande satsa på spel till smarta klockor och olika typer av wearables.

Det är en imponerande skara personer som står bakom företaget. Den Helsingfors-baserade startupen utgörs nämligen av ett team med riktiga veteraner inom spelindustrin. Här märks tidigare chefer från andra spelföretag som Remedy, Digital Chocolate och Rovio.

Styrelseordförande är Petteri Koponen som tidigare satt på samma post i Supercell, det finska företaget som ligger bakom framgångsrika mobilspelet Clash of Clans.

Everywear Games har dessutom säkrat finansering på runt en halv miljon euro. Kapitalet kommer från Lifeline Ventures, som är grundat av bland annat Petteri Koponen.

Med bland finansiärerna finns även Sunstone Capital, som tidigare finansierat Köpenhamnsbolaget GameAnalytics och dess analysplattform för spelutvecklare. Även finska staten ska ha gått in med en okänd summa pengar i Everywear.

Det återstår förstås att se om Apple Watch och smarta klockor som produktkategori blir en succé. Frågan är även om användarna är villiga att spela på en klocka på handleden i stället för på mobilen. Everywear menar samtidigt att många från början var skeptiska till spel på smartphones, mycket på grund av de små skärmarna.

"Några år senare såg vi spel som Clash of Clans som blev en världsomspännande hobby för otroligt många människor. Vi förväntar oss att det utspelar sig på ett liknande sätt för smarta klockor. Det är inte storleken på skärmen, utan snarare utformningen av spelen. Om det är roligt och intuitivt kommer din fantasi fylla i tomrummen", säger Aki Järviletho, till Techcrunch.

Enligt honom är den stora utmaningen att skapa spel som är enkla samtidigt som man behåller ett djup och komplexitet. Företaget siktar på att en spelsession tidsmässigt inte ska vara mer än 5 till 15 sekunder, alltså något att ta till när man har en kort stund över.

Tanken är dock att upplevelsen ska fortgå över en längre tidsperiod genom att spelaren ska uppnå mer långsiktiga mål.

Finwire

Läs mer