Sök

Ikea skrotar e-handelskonceptet Service & Pickup

Ikeae-handel

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Mini-konceptet stängs ner efter tre år.

Möbeljätten Ikea försöker, precis som alla andra, ställa om till vår mer digitala verklighet och har de senaste åren satsat på flera mindre projekt. Oftast har de handlat om mindre butiker i de mer centrala delarna av storstäder, till exempel har de öppnat en köksbutik i centrala Stockholm. Tanken är att butiken ska fungera mer som ett showroom där människor som kanske varken har tid eller lust kan prova och titta på produkter innan de beställer via nätet.

För tre år sen testade man också konceptet Service & Pickup. Det var en liten butik i Danderyd utanför Stockholm som förutom att funka som ett showroom även var öppet som utlämningsställe dygnet runt.

Men nu är tiden över för konceptet som slår igen portarna för gott sista mars.

”Vi tror att det finns ännu bättre sätt att möta kundernas behov i Stockholmsområdet”, säger Jon Egerlid, presskontakt på Ikea Sverige till tidningen Market. 

Han tycker ändå inte att experimentet har varit förgäves.

"Vi har lärt oss mycket om hur kunderna vill möta oss och hur vi ger en bra upplevelse av Ikea, exempelvis genom bättre leveranslösningar och större tillgänglighet både fysiskt och digitalt."

Läs mer