Mediebolaget och startup-investeraren Add Health Media gjorde under hösten förra året en investeringsoffensiv mot svenska företag inom e-hälsa. Bland investeringarna finns flera profilerade aktörer på marknaden, bland annat Doctrin, Mindler och Medicheck.
Nyligen rapporterade vi också att Schibsted hade klivit in som delägare i Add Health Media. Totalt betalade mediejätten 20 miljoner för 25 procent av bolaget – pengar som i sin tur skulle användas till ytterligare innehav inom e-hälsosektorn.
Nu visar det sig att det är Malmö-startupen Learning to sleep, som vi har skrivit om tidigare, som blir Add Health Media nästa investering efter nyemissionen.
Startupen har tagit fram en digital tjänst som riktar sig till personer med sömnproblem och Add Health Media går in med 2 miljoner kronor i bolaget.
“Vi ser att Learning to sleep passar väl in i vår strategi och skapar synergier med andra e-hälsobolag som ingår bland våra intressebolag. Det är också en tydligt konsumentriktad tjänst och där kan vi ha stor nytta av marknadsföring via våra och Schibsteds mediekanaler”, säger Johan Bloom, grundare av Add Health Media.
Learning to sleeps digitala plattform erbjuds idag genom nätläkaren Medicoo, men andra aktörer ska också kunna använda sig av tjänsten. De har också ett samarbete med vårdkedjan Capio.
“Learning to sleep kan nu ta nästa steg och öka antalet patienter som får vår behandling. Tack vare den digitala plattformen kan psykologerna hantera fler patienter samtidigt som slutresultatet blir bättre än vid traditionell behandling”, säger Micael Gustafsson, vd för Learning to sleep.