Sök

Musk tillbaka i domstolen – måste förklara sitt twittrande igen

TeslaTransport

Elon Musk, grundare och vd på Tesla. Foto: AP Photo/Kiichiro Sato, File

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

För flinka fingrar verkar ha givit superentreprenören i trubbel.

Alla som följer Tesla-grundaren och rymdpionjären Elon Musk på Twitter vet att han kan vara både flitig och kontroversiell. Det är nog en bra strategi om man vill lyckas på det sociala nätverket men kanske en mindre lyckad när man leder ett stort börsbolag.

Nu tvingas Musk återigen förklara sig för en domare i New York på grund av sitt idoga twittrande, skriver Bloomberg. Det hela började i augusti när Musk skrev att han funderade på att köpa ut Tesla från börsen. Tweeten avslutades med orden "Finansiering säkrad", något som fick den amerikanska finansinspektionen att dra öronen åt sig och resulterade i dryga böter på nästan 190 miljoner dollar för Musk. Dessutom tvingades han avgå som styrelseordförande i Tesla och beordrade att ha en "Twitter-sitter" – alltså en typ av barnvakt som skulle kolla hans tweets om bolaget innan de skickades ut.

Det här verkar inte ha hjälpt. I slutet av februari twittrade Musk att Tesla gjorde 0 bilar år 2015 – men att de skulle tillverka en halv miljon år 2019. Då verkar hans "Twitter-sitter" kommit in i rummet. Ett par timmar senare rättade han nämligen sig själv och skrev istället att han menade att produktionen i slutet av året skulle nå 10.000 bilar i veckan men att det bara skulle levereras 400.000 bilar under året.

Den amerikanska finansinspektionen menar att tweeten bryter mot den uppgörelsen som tecknades förra året och kräver att Musk förklarar sitt beteende inför domstolen.

Via sin advokat har Tesla-grundaren sagt att både den felaktiga och den efterföljande tweeten publicerades efter att börsen hade stängt och därför hade lite marknadspåverkan. 

Lyckas han inte övertyga domaren riskerar han att dömas för domstolstrots.

Kolla tweetsen här nedan.

Meant to say annualized production rate at end of 2019 probably around 500k, ie 10k cars/week. Deliveries for year still estimated to be about 400k.

— Elon Musk (@elonmusk) February 20, 2019

 

Läs mer