Sök

Viaplay har över 1 miljon kunder

MTGViaplayMedier

Viaplay håvar in kunder med sporträttigheter. Foto: TT.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Inför börsnoteringen avslöjas nya siffror om MTG:s mediedel Nent.

Börsbolaget MTG har aldrig velat avslöja hur många kunder dess streamingtjänst Viaplay har. Men snart ska MTG delas i två delar, där Nent – som innehåller koncernens tv-verksamheter – ska särnoteras. 

I dag kom prospektet från Nent inför noteringen. Bland annat avslöjas att det avknoppade bolaget ska börja handlas på Nasdaq Stockholm den 28 mars.

Prospektet avslöjar också antalet abonnenter på Viaplay. I slutet av 2018 låg siffran på 1.258.000 kunder.

Ökningen under 2018 gjordes från 1.108.000 abonnenter i slutet av 2017, alltså motsvarande en ökning om nästan 14 procent under fjolåret.

Under 2017 låg ökningen på 18,2 procent. Snittet för 2016-2018 ligger på 15,9 procent per år.

"Koncernen har därför redan flera kunder på Viaplay än på alla övriga plattformar tillsammans", skriver Nent i prospektet.

I prospektet görs ingen uppdelning avseende hur många av Viaplay-abonnenterna som har det billigaste respektive dyrare paket. Ingen geografisk uppdelning görs heller i prospektet.

Viaplay lanserades 2007 och konkurrerar bland annat med Netflix och HBO.

"Vissa av konkurrenterna har infört, och kan fortsätta att införa, aggressiv prispress och sätta av väsentligt större resurser till marknadsföring och systemutveckling än vad NENT Group har möjlighet att göra", heter det om Viaplay i prospektets riskavsnitt.

Viaplay stoltserar bland annat med rättigheterna till Champions League, Premier League och UFC. Därtill har man under de senaste åren satsat på egenproducerat svenskt drama. 

Läs mer