KOMMENTAR JON Wahlqvist

Det räcker inte längre att växa – nu krävs det att man drar in stålarna också

Instabridge FundedByMe
Det räcker inte längre att växa – nu krävs det att man drar in stålarna också

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Efter konkursen i Instabridge och Fundedbymes börsflopp är trenden smärtsamt tydlig, skriver Breakits Jon Wahlqvist.

När crowdfundingplattformen Fundedbyme klev in på börsen på fredagsförmiddagen gjorde de det med gott självförtroende och en riktkurs på 65 kronor.

Det självförtroendet fick sig en rejäl törn när aktien slaktades och bara 20 minuter senare hade rasat till under 20 kronor. Pang, bom så var över 200 miljoner av börsvärdet borta.

“Klart vi är förvånade,” sa vd:n och grundaren Daniel Daboczy till undertecknad när raset var ett faktum.

Frågan är om han verkligen borde vara förvånad. Visst, Fundedbyme har vuxit de senaste åren, men är fortfarande långt ifrån lönsamt och gjorde förra året en förlust på nästan 20 miljoner kronor.

I veckan kom också nyheten att wifi-bolaget Instabridge tvingades i konkurs. Bolaget som har velat ge gratis wifi till hela världen hade misslyckats med att få in pengar till sin satsning på en premiumtjänst, och ansökte om konkurs.

Satsningen som skulle dra in kulorna till bolaget hade misslyckats och det var dags att stänga butiken. Trots att Instabridge hade 30 miljoner användare världen över varje månad var bolaget nämligen milsvid från att vara lönsamt.

Det här är bara de två senaste exemplen på en trend som varit tydlig den senaste tiden. På bara ett par månader har vi berättat om konkurser i Kronfönster, klockbolaget Anima, ed-echbolaget AIAR och mediabolaget Newsreps. 

Gemensamt för de konkursade bolagen, och Fundedbymes börsflopp, är stora visioner om framtiden. Det de också verkar ha gemensamt är koll på hur de ska kunna dra in tillräckligt med pengar.

Det kan nästan inte bli tydligare än så här. Tiden när det bara gick att satsa på tillväxt är över sedan länge. 

Nu kräver investerarna lönsamhet. 

För många entreprenörer blir det en verklighetscheck. Det är nog bra. Det räcker inte med storslagna planer – det krävs mer för att skapa en hållbar affärsmodell.

Läs fler artiklar
LÄS MER