Sök

Svenskar bakom Star Wars-spel – förväntas sälja 13 miljoner ex

DiceStar Wars

Foto: PRESS/ ELECTRONIC ARTS INC.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Förväntningarna på det nya Dice-spelet Star Wars Battlefront, som släpps idag, är skyhöga.

Den svenskgrundade spelstudion Dice, som sedan tio år tillbaka ägs av den amerikanska speljätten Electronic Arts, har tidigare skapat globala succéer som Battlefield och Mirror's Edge.

Nu släpper bolaget ytterligare ett storspel, Star Wars Battlefront, och förhoppningarna inom bolaget är skyhöga. Enligt affärssajten Wall Street Journal hoppas bolaget sälja hela 13 miljoner exemplar av spelet.

Sigurlina Ingvarsdottir, som har ansvarat för utvecklingen av spelet under de tre senaste åren, berättar att förhoppningen är att såväl vuxna som unga ska nappa på konceptet – just eftersom det handlar om Star Wars.

”Jag kan föreställa mig ett fan av originalfilmerna sitta på soffan, spelandes tillsammans med sin son och introducera honom för Star Wars-universumet”, säger Sigurlina Ingvarsdottir till WSJ.

Enligt henne kommer det nya spelet vara mer familjevänligt än exempelvis krigsspelet Battlefield.

"Star Wars Battlefront följer samma linje som Star Wars-universumet, vilket är en mer familjevänligt serie."

I samband med lanseringen av spelet idag kommer Dice ha drygt 20 personer på plats i sitt ”war room” i Stockholm. Deras uppgift kommer vara att se till så att allting flyter på som det ska för de miljontals potentiella kunderna.

Dice grundades 1992 i Växjö av Ulf Mandorff, Olof Gustafsson, Fredrik Liliegren, Andreas Axelsson och Markus Nyström. Bolaget klev in på börsen 1998, men köptes sedermera upp av den amerikanska speljätten Electronic Arts för 175,5 miljoner kronor 2005.

Läs mer