Sök

Nintendo vill inte att användarna spenderar för mycket i mobilspel

NintendoGaming
Mario är Nintendos mest kända varumärke.

Nintendo oroar sig över sin image.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Vill inte framstå som giriga.

Speljätten Nintendo har bett sina samarbetspartners att justera sina mobilspel så att användarna inte spenderar allt för mycket pengar. Orsaken är att bolaget inte vill uppfattas som girigt och för att undvika att skada varumärket, skriver Wall Street Journal som talat med personer med insyn i Nintendos strategi.

Sedan 2015 har Nintendo haft avtal om intäktsdelning för smartphonespel med bland annat DeNA. Spelen är gratis att ladda ned men spelarna kan sedan betala för att köpa olika föremål eller andra förbättringar i spelen.

Nintendo ser dock främst mobilspelen som ett sätt för att öka intresset för bolagets spelkaraktärer och syftar till att användarna överväger att köpa spel till traditionella konsoler.

"Nintendo är inte intresserade av att dra in rejäla intäkter från ett enskilt smartphonespel. Om vi hade hand om spelet själva skulle vi ha tjänat betydligt mer", säger en person från Cyberagent till affärstidningen. Cyberagent har utvecklat rollspelet Dragalia Lost tillsammans med Nintendo men bolaget tvingades sänka sin vinstprognos i januari, delvis på grund av svag prestation för spelet.

Även DeNA, som utvecklat Super Mario Run och Animal Crossing, har nyligen sagt att företagets mobilspel går trögt just nu.

 

Läs mer