Hello Fresh ökade omsättningen till 13,5 miljarder

Hello Fresh Matkassar
Hello Fresh ökade omsättningen till 13,5 miljarder

Jessica Schultz var med och grundade Hello Fresh.

Finwire / Breakit

Matleveransbolaget Hellofresh förväntar sig en intäktstillväxt på 25-30 procent i fasta valutor under 2019.

"2018 var vårt mest framgångsrika år hittills, där vi på ett meningsfullt sätt utvidgat vårt kunderbjudande när det gäller måltidstyper, valmöjligheter och priser och intog en marknadsledande position i varje enskild marknad", konstaterar medgrundaren och vd:n Dominik Richter.

Under 2018 nådde Hellofresh en omsättning på 1 279,2 miljoner euro, eller 13,5 miljarder kronor. En ökning med 41,4 procent. Förlusten blev -54,5 miljoner euro, eller 574,5 miljoner kronor vilket är i den övre delen av tidigare preliminära siffror. EBITDA-marginalen förbättrades till -4,3 procent (EBITDA är rörelseresultatet före räntor, skatt, nedskrivningar och eventuella goodwillavskrivningar).

När det gäller EBITDA-måttet förväntar sig Hellofresh att nå breakeven någon gång under året och en EBITDA-marginal på mellan -2 och +1 procent för helåret.

Tyska matleveransbolaget HelloFresh drog igång 2011 med den svenska entreprenören Jessica Nilsson, numera Schultz, som en av medgrundarna. Hon lämnade bolaget 2015 och är numera investerare på svenska riskkapitalbolaget Northzone.
 

Läs fler artiklar
LÄS MER