Sök

Klarnas PR-cirkus kring Snoop Dogg fortsätter – börjar sälja produkter

KlarnaSnoop Dogg

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Världsstjärnan ska sälja produkter tillsammans med Klarna.

De flesta har vid det här laget noterat att betalbolaget Klarna och rapparen Snoop Dogg inlett ett stort reklamsamarbete. Rapparen, som även blivit delägare i Klarna, har bland annat gjort en lång rad reklamfilmer för det svenska bolaget, samt sagt sig planera att byta namn till "Smoooth Dogg".

Klarna har länge använt uttrycket ”smoooth" – som innebär ”friktionsfritt” – för att beskriva sina tjänster.

"Det du ser nu är bara toppen av isberget", sade David Sandström, marknadschef på Klarna, till Breakit i samband med att den första reklamfilmen rullade ut.

Nu fortsätter marknadsföringskampanjen. På tisdagsmorgonen meddelade Klarna att betalbolaget, tillsammans med Snoop Doog, nu släpper en rad produkter som ska göra vardagen ”lite mer smoooth”.

Det handlar bland annat om gyllene jordnötssmör, silkeslena lakan och uppblåsbara rutschkanor – produkter som bland annat förekommer i Klarnas reklamfilmer med Snoop Dogg.

Eller som Snoop Dogg själv konstaterar i pressmeddelandet:

”Gyllene jordnötssmör och silkeslena lakan? Det enda man behöver.”

Missa inte vår intervju med mannen bakom Klarnas Snoop Dogg-deal: David Sandström. I intervjun berättar han bland annat om varför de valde att ingå ett samarbete med den världskände rapparen – ett minst sagt oväntat drag av ett bolag som siktar på att bli en bank.

"Vi knyter an till populärkulturen på ett sätt som ingen annan bank gör", säger han.

Läs mer