Sök

Kommentar

"Koden avslöjar – så blir Daniel Wellingtons hemliga projekt"

Daniel Wellingtoninfluencers

Erik Wisterberg har knäckt koden till Daniel Wellingtons nya projekt, Kayt. Foto: Istockphoto, Flickr och Breakit.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits Erik Wisterberg har knäckt koden bakom klockkungens nya influencersatsning.

Alla tittar avundsjukt på Daniel Wellington, klockbolaget som gjort entreprenören Filip Tysander rik som ett troll.

Framgången bygger i stort sett helt på hur bolaget lyckats med sin marknadsföring i sociala medier, och via influencers.

Därför blev jag väldigt exalterad när jag kom över ett knastertorrt dokument från Bolagsverket.

Bolaget har registrerat ett mystiskt namn: "KAYT", både som särskilt företagsnamn och som varumärke. Något som Breakit kunde berätta tidigare i veckan.

Ledtrådar i materialet pekar mot att Daniel Wellington ska starta någon slags marknadsföringsbyrå. Men exakt vad det är vet vi inte, och därför uppmanade jag våra smarta läsare att höra av sig.

Vilket de också gjorde.

Det finns en egen sajt för Kayt, som bara består av några få meningar, och en inloggningsruta för de influencers som blivit inbjudna. Men en observant läsare tipsade om att det går att titta in i koden bakom den minimalistiska fasaden.

Så i onsdags satt jag med 60 sidor kod framför mig – och det jag hittade var fascinerande. Innan koden helt plötsligt försvann igen. 

Hör allt om vad jag luskat fram om Daniel Wellingtons hemliga projekt i senaste avsnittet av Breakits podcast.

Läs mer