I juni 2017 gick Klarna från betalstartup till bank och fick sitt efterlängtade banktillstånd. Ungefär ett år senare lanserade bolaget ett eget betalkort. Fram tills nu har bolaget utfärdat 60.000 kort till svenska kunder.
Men så värst mycket tjänar inte Klarna på varje bankkund – hittills. I ett brev till ägarna som Breakit har tagit del av är intäkten per kund blotta 1 dollar eller 9 kronor.
Det kan jämföras med en traditionell storbank som tjänar 500 dollar eller 4.500 kronor per kund.
Syftet är inte heller, enligt bolaget självt, att tjäna så mycket pengar – utan “omvälva marknaden och förenkla livet för kunderna”.
“Eftersom vi breddar vårt konsumentombud finns det potential att nå en sådan ökning. Vårt fokus är dock att bidra till ett större värde och service till våra kunder så därför kommer summan vara mindre än 500 dollar”, skriver Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Han sticker samtidigt in att det kostar 0 kronor för bolaget att värva en enskild kund, tack vare att tjänsten redan finns integrerad hos e-handlarna. Klarnas digitala konkurrenter och traditionella bankerna betalar i snitt 50 dollar respektive 200-300 dollar per kund, enligt Klarna-vd:n.