Musikintäkterna i USA steg 12 procent under 2018 – stark ökning för digitala tjänster

Spotify Apple music
Musikintäkterna i USA steg 12 procent under 2018 – stark ökning för digitala tjänster

Apple och Spotify går miste om stora belopp på fulspelande butiker och restauranger. Foto: Istockphoto. Bildmontage av Breakit.

Finwire / Breakit

Intäkterna ökar.

Musikintäkterna i USA steg med 12 procent till 9,8 miljarder dollar under 2018, enligt Recording Industry Association of America.

Strömmad musik fortsätter att dominera med att stå för 75 procent av intäkterna, motsvarande 7,4 miljarder dollar.

Samtidigt blev 2018 en milstolpe. Det var första gången som betalda musikabonnemang kom att utgöra mer än hälften av intäkterna efter en tillväxt på 32 procent till 5,4 miljarder dollar. I denna kategori ingår bland annat Apple Music och Spotify Premium.

Siffrorna visar också att reklamstödda tjänster, så som Youtube och gratisversionen av Spotify, gick bra under året. Deras intäkter avancerade med 15 procent till 760 miljoner dollar.

Apple meddelade i januari att musiktjänsten har 50 miljoner abonnenter, vilket kan jämföras med 96 miljoner betalande användare hos Spotify vid årsskiftet.

Läs fler artiklar
LÄS MER