Sök

Regeringen trappar upp mot spelbolagen

spelbranschenSpelreklam

Ardalan Shekarabi, civilminister. Foto: TT/Istockphot

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Skärper tillsynen.

Breakit, och en rad andra medier, har uppmärksammat flera brott mot den nya spellagen.

Nu meddelar regeringen att tillsynen ska skärpas. 

"Spelbolagen ska följa den nya spellagen och svenska konsumenter ska skyddas. Regeringen ger därför Spelinspektionen och Konsumentverket i uppdrag att rapportera vilka åtgärder myndigheterna vidtar för att se till att spelbolagen följer den nya spellagen, bland annat gällande spelreklam", skriver regeringen i ett pressmeddelande.

I nuläget har 69 aktörer fått licens för att verka på den svenska spelmarknaden. Civilminister Ardalan Shekarabi har tidigare signalerat att mängden spelreklam i Sverige är för stor. Han bjöd nyligen in representanter för branschen för att ge dem möjlighet att själva komma med lösningar. 

Dagens besked om en skärpt tillsyn blir alltså nästa steg i frågan. 

"Jag har varit tydlig mot spelbranschen att jag vill se bättring när det gäller spelreklamen. Om det inte sker tillfredsställande förändring kommer staten agera. För att kunna agera snabbare om det behövs stärker vi nu tillsynen", säger Ardalan Shekarabi i pressmeddelandet. 

Spelinspektionen och Konsumentverket ska också redovisa vilka effekter som åtgärderna haft. Det ska ske senast 1 september.

Läs mer