Tencent Music kan köpa Universal Music – i ny miljardaffär

Tencent Universal music
Tencent Music kan köpa Universal Music – i ny miljardaffär

Finwire / Breakit

Private equity-jätten KKR och kinesiska Tencent Music utvärderar separata bud på skivjätten Universal Music i en affär potentiellt värd upp emot 20 miljarder euro, motsvarande 211 miljarder kronor.

Det uppger källor till Reuters.

Det är den franska mediajätten Vivendi som står redo att sälja upp emot hälften av sitt ägande i Universal Music, som är världens största skivbolag. Universal Music representerar bland annat Lady Gaga, Taylor Swift, Drake och Kendrick Lamar. 

Enligt källor kommer banker att tillsättas i mitten av mars för att hantera processen som förmodligen drar igång under andra halvan av 2019. Men de informella samtalen med potentiella köpare är redan igång, tilläggs det.

Tencent Music – som är Kinas största musikstreamingbolag via appar som QQ Music, Kugou, and Kuwo – uppges vara intresserade av Universal Music då man redan har ett licenssamarbete. Ett delvis förvärv skulle stärka Tencents partnerskap med Universal Music, uppges det. Skulle affären gå igenom skulle Tencent Music även lättare kunna få tillgång till Universals enorma katalog. 

KKR ska i sin tur vilja köpa in sig för att hjälpa Universal Music finansiera sin internationella expansion, skriver nyhetsbyrån.

Delägare i Spotify

I december 2017 genomgick Spotify och Tencent music en jätteaffär där musikjättarna köpte 10 procent i varandras bolag. 

Tencent Music, som börsnoterades i vintras, har techgiganten Tencent som största ägare.

Inget av de omnämnda företagen har velat ge en kommentar till Reuters.

Nyfiken på varför en musikstreamingjätte vill köpa ett klassiskt skivbolag? Läs Erik Wisterbergs analys på temat här.

Läs fler artiklar
LÄS MER