Sök

Storytel ökar omsättningen – men förlusterna fortsätter att stiga

StorytelLjudböcker

Jonas Tellander, vd Storytel. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Nya satsningarna kostar.

Ljudboksspecialisten Storytel redovisar ökande intäkter samtidigt som förlusten steg i fjärde kvartalet 2018 jämfört med samma kvartal föregående år.

Här är de hårda siffrorna från rapporten:

# Nettoomsättningen landade på 436,6 miljoner kronor, en ökning med 20 procent mot föregående år.

# Rörelseresultatet hamnade på -75,4 miljoner kronor, att jämföra med -15,3 miljoner året föregående år. 

# Resultatet före skatt var -79,4 miljoner kronor (-20,0). 

# Antalet abonnenter inom streaming steg till 768.700 i fjärde kvartalet 2018 (533.400), en ökning med 44 procent. Intäkterna inom streaming steg samtidigt till 291 miljoner kronor (209), en ökning med 39 procent. 

# Målet för Storytel är att ha 1,1 miljoner abonnenter vid slutet av året.

Att förlusten ökar förklarar vd Jonas Tellander med satsningen på nya marknader som Storytel har gjort.

"Storytel har gått in på 9 nya marknader de senaste 18 månaderna," skriver Tellander i rapporten.

"Det påverkar naturligtvis lönsamheten."

Glädjebesked förra veckan

I förra veckan kom också ett riktigt glädjebesked för Storytel när regeringen tog beslut om att sänka momsen på digitala publikationer. I korthet betyder det att momsen på digitala böcker och tidskrifter sänks från 25 procent till 6 procent, alltså samma som är på pappersvarianterna.

Det är givetvis goda nyheter för Storytel som enligt Breakits beräkningar tjänar runt 70 miljoner per år på momssänkningen. 

"Det har en märkbar positiv effekt på vår affär och gör att vi kan förbättra erbjudandet till kunder och höja utbetalningar till förläggare och författare", skriver vd i rapporten.

Satsar på Tyskland

Nu drar Storytel också igång en satsning på den tyska marknaden där tjänsten lanseras under sommaren.

Den tyska ljudboksmarknadens försäljning uppgår idag till cirka 1,9 miljarder kronor och förra året lyssnade cirka 18 miljoner tyskar på ljudböcker. Nästan hälften av dem använder fortfarande CD-skivor.

"Den tyska marknaden för e-böcker och ljudböcker befinner sig samtidigt i en spännande omvandlingsfas där strömmade digitala tjänster är den snabbast växande affärsmodellen", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Storytel har tidigare berättat att företaget även kommer att lanseras i Singapore och Brasilien under 2019.

I slutet av januari köpte Storytel även den digitala tidningsprenumerationstjänsten Ztory.

Läs mer