Sök

EU vill ta i med hårdhandskarna mot fuskande e-handlare

e-handelEU

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Silkesvantarna av.

Så sent som igår fick svenska e-handlaren Jollyroom ett vite på 3 miljoner kronor för vilseledande reklam. Konsumentombudsmannen tyckte inte att det var okej att ha ständiga rea- och utförsäljningskampanjer.

Men det är inte bara Jollyroom som har haft vilseledande reklam. EU-kommissionen har tillsammans med nationella myndigheter utrett totalt 560 e-handelsföretag kring deras erbjudanden av produkter. Dessa inkluderar alltifrån skor och mjukvara till nöjesbiljetter.

Enligt undersökningen är över 60 procent av e-handelsföretagen otydliga med hur de presenterar priser och specialerbjudanden.

”Onlineshopping erbjuder stora möjligheter för kunder. Men hälften av e-handelssajterna uppvisar oegentligheter, särskilt kring hur priser och reor annonseras", säger justitiekommissionären Vera Jourova.

"Detta måste sluta eftersom konsumenterna blir förvirrade och leder till högre priser än avsett. Jag är upprörd över det höga antalet webbplatser som har dessa problem, jag hoppas de är oavsiktliga”, 

Enligt Vera Jourova ska nationella konsumentmyndigheter tillsammans med kommissionen nu vidta nödvändiga åtgärder för att stoppa dessa orättvisa affärsmetoder.

Läs mer