Sök

Därför börjar Spotify nu tipsa dig om dina favoritkonserter

SpotifyTicnet

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Spotify ska börja erbjuda tips om relevanta konserter i ditt närområde. Ett både väntat och logiskt steg att ta för musiktjänsten.

Att Spotify ger sig in i racet om konsertbiljetter är inte speciellt förvånande. Konkurrerande musiktjänster som Tidal och Pandora har redan inlett egna satsningar och samarbeten med biljettaktörer på den amerikanska marknaden. 

Det finns flera skäl till varför.

Ett musikbolag som Spotify vet exakt vilken musik du och jag lyssnar på dagligen. De vet var jag befinner mig när jag lyssnar på låtarna och vilken tid på dygnet och året jag lyssnar på en viss genre.

Spotify känner mig på ett sätt som de traditionella biljettåterförsäljarna inte gör – och det tänker de naturligtvis dra nytta av.

För ett musikströmningsbolag som Spotify kan en biljettfunktion innebära en ny och högst välbehövlig intäktskälla. Marknaden för musikströmning växer förvisso i snabb takt, men intäkterna är fortsatt ett problem för de digitala musikbolagen. Intäkterna är stora – men förlusterna är större.

Konsertbiljetter skulle potentiellt kunna bidra till att stoppa delar av den blödningen. Marginalerna må vara små, men biljettförsäljningen lever i högsta grad. 2013 omsatte den svenska konsertmarknaden 3,8 miljarder kronor. Det motsvarade en ökning med 13 procent jämfört med året innan. 

Med bra, relevant och välriktad annonsering, inuti en applikation som Spotify, kommer den kakan garanterat att växa ytterligare.

Exakt hur det nya samarbetet som Spotify nu inleder med konserttipsaren Songkick ser ut återstår dock att se. Som det ser ut i dagsläget så kommer Spotify inte att sälja biljetter själva utan enbart slussa vidare sina användare till plattformen Songkick – som i sin tur slussar vidare användarna till de lokala konsertåterförsäljarna.

Högst tveksamt om det kommer innebära några större intäkter för Spotify, alltså.

Inledningsvis handlar tipsfunktioner förmodligen snarare om att skapa ett mervärde för lyssnarna och vänja dem vid konserttänk i appen. Istället för att leta efter konserter får användarna dem nu serverade, vilket torde vara ytterligare ett köpargument för människor som i dagsläget väljer att konsumera musik på andra plattformar.

Men ur ett arrangörsperspektiv är Spotify naturligtvis även en svårslagen partner. Istället för att köpa relativt godtyckling annonsering via Facebook och Google i samband med en konsert kan arrangörer plötsligt kunna rikta sin marknadsföring direkt till personerna som redan lyssnar på artisten. De skulle kunna få faktaunderlag för var och när en konsert bör arrangeras och hur stor den faktiska marknaden är.

Datan ersätter magkänslan och på sikt bör detta kunna leda till intäkter för Spotify. På ett eller annat sätt.

Personligen hade jag hoppats på att Spotify skulle lansera en mer renodlad konkurrent till en jätte som Ticnet. Att slussa vidare mig till samma gamla plattformar känns knappast som det mest användarvänliga alternativet.

Men förhoppningsvis är detta bara början.

Läs mer