Poddar, paddor och plattformar – så använder vi svenskar internet

Breakit - Poddar, paddor och plattformar – så använder vi svenskar internet
Press + Foto: Tobias Röstlund / TT / kod 1014
Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

Idag släpptes hela rapporten Svenskarna och internet av Internetstiftelsen. På uppdrag av Stiftelsen har Breakits krönikör Emanuel Karlsten ombetts göra en oberoende analys av statistiken, som presenterades i samband med dagens släpp. För Breakit delar han nu med sig av de viktigaste insikterna från årets rapport.

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

Hur spenderar vi tid på internet? Vilka plattformar är på framfart och vilka medier är hotade? Här är en genomgång av de viktigaste punkterna från dagens matiga rapport.

Plattformsskiften – så spenderar vi tid på internet

Surfplattornas spridning fortsätter enligt dagens rapport att öka, men mest intressant är kanske att analysera siffrorna för mobil användning. Tittar man bara på siffrorna för nätsurfandet i mobilen ser man att det ökar starkt – särskilt i de äldsta åldrarna.

screenshot 2015-11-11 kl. 14.53.29.png

Men vad som är mer intressant är hur mycket tid mobilsurfandet tar av svenskens totala nättid. Även där en kraftig ökning.

tid i mobilen som andel av totaltiden.png

 Det ska dock poängteras att statistiken i de äldsta åldersgrupperna inte är riktigt rättvis, eftersom totalen här också inkluderar en stor grupp som inte alls använder smarta mobiler.

Men totalt får vi en viktig siffra som vi kan jämföra med tidigare år, det vill säga hur stor ökningen har varit på mobilsurfandets tid, jämfört med vårt total surfande. Då ser vi att mobilen nu står för 38 procent av vårt totala surfande.

ökning av mobil.png

En förändring som de flesta med en hemsida redan har noterat, men som ställer tuffa frågor till branschen är: Är marknaden beredd på att ställa om? Vad händer med annonsmodellen om de flesta kopplar upp sig via mobila plattformar och inte ens ser de desktopannonser vi nu lyckats skapa en ganska god affär kring? Det blir viktigt att röra sig snabbt här, inte minst för de media som redan är i kris med sin printaffär.

Hoten mot de traditionella medierna

Traditionella mediers kris beskrivs egentligen allra bäst med den här bilden:

screenshot 2015-11-11 kl. 15.52.20.png

TV dominerar tiden vi lägger på medier, men mer intressant är det kanske att titta på hur det procentuellt förhåller sig för traditionella medier jämfört med sin digitala motsvarighet. Dagstidningar konverterar sin position rätt bra till nätet just nu, medan den digitala konverteringen för tv och radio är riktigt dålig. Värst är det kanske för radio.

Bryter vi ut traditionella radiolyssningen per vecka och jämför det med all lyssning på nätet ser man att den till synes stabila positionen börjar bli hotad. Och att dess motsvarighet, “Radiostation på nätet” ligger långt efter. Likaså den hajpade podden.

screenshot 2015-11-11 kl. 15.55.48.png

Faktum är att bara drygt hälften (gul) vet vad en podd är, medan övriga är osäkra (blå) eller inte alls vet (grön)

screenshot 2015-11-11 kl. 15.58.20.png

Men hotet mot radio blir tydligast om man tittar på den kanske mest styrande målgruppen, 16-25 år. Där har radio ett 50-procentigt lyssnande på det traditionella, men bara 16 procent på nätet. Stremad musik dominerar totalt och inte ens om man slår ihop podden och webbradion är man ett hot. Här kan man antingen se podden som enorm potential, eller som att dess betydelse hittills kraftigt har överdrivits. Eller att framtiden för radio är förbi?

screenshot 2015-11-11 kl. 16.00.31.png

Fokuserar man på tv, som också har haft problem att hänga med i den digitala konverteringen av tittare, så kan man se ungefär samma förhållande där: De egna digitala kanalerna, play, långt ner på listan över tittarnas val.

screenshot 2015-11-11 kl. 16.05.39.png

Och tittar du på styrgruppen 16-25 ser vi exakt samma förhållandet som för radion. TV är förbikörd av all konkurrens:

screenshot 2015-11-11 kl. 16.07.06.png

Här är det till och med olika oetablerade streamingsajter som dominerar. Och Youtube i sig är alltså större än traditionell tv i denna åldersgrupp.

Men vad som är riktigt oroväckande för traditionell tv är hur oerhört lågt play-kanalerna ligger. Till och med en enskild aktör, Netflix, är större än dessa.

Lägger vi dessutom till daglig användning blir det här smärtsamt tydligt, hur tv helt misslyckats i sin anpassning.

screenshot 2015-11-11 kl. 16.08.54.png

Positivt för branchen är dock att fildelningen fortsätter att minska. Sannolikt för att de flesta gått över till streaming.

screenshot 2015-11-11 kl. 16.11.23.png

Men det är också intressant att notera att de som faktiskt betalar för sig på nätet, i olika streamingpaket, är i högre grad fildelare. Det vill säga, de som lyssnar är redan konsumentera av musiken och är villiga att betala om det finns goda paketeringar som tillför eller förenklar något i deras lyssnande.

screenshot 2015-11-11 kl. 16.11.49.png

Sociala medier

Jag har tidigare på Breakit skrivit utförligt om sociala medier baserat på just den här rapporten. Men om något ska tillföras är det ett trendbrott: Det är nu första gången som åldersgruppen 16-25 år minskar i Facebook användandet. Det vill säga, det är nu en mindre skara än tidigare som säger sig använda Facebook “någon gång”.

facebooknaÌŠgon.png

Det här målar upp ett nytt scenario för framtiden, när vi tittar på de yngsta åldrarna. Där det inte längre är Facebook som är den dominerande aktören, utan flera andra delar på tronen. Instagram, Snapchat - sedan Facebook. Är det bilden av en ny framtid?

unga använder i sociala medier.png

Kanske. Men ännu mer är det bilden av en digital revolution som fortsätter påverka, förändras och förflytta sig.

Som företag är det helt avgörande att man har nära och noga koll på dessa förflyttningar för att upprätthålla sin relevans och anpassa sitt erbudande.

Läs fler artiklar
LÄS MER