Sök

Annonssamarbete med Svea Ekonomi

”Satsa på e-handel eller dö är sanningen för många företag i branschen”

Pär Bäck hos Svea Ekonomis samarbetspartner Wayke ser en framtid där bilbranschen digitaliseras i snabb takt.

Tobias Lundgren

E-handeln inom motorbranschen har hittills varit begränsad.
Men nu har många företag vaknat, och de som fortfarande sover riskerar att få en dyrköpt läxa.
”Det kan helt enkelt bli game over för många aktörer om de inte hänger med”, säger Pär Bäck på Wayke.

Skulle du kunna tänka dig att bygga ihop drömbilen, gå till checkout-fliken och klicka hem den direkt?

Att köpa bil online kan verka främmande just nu, men enligt en undersökning gjord av Svea Ekonomi tror åtta av tio företag i motorbranschen att e-handeln kommer öka.

Vill du veta mer om företagens syn på e-handel? Läs hela rapporten här!

Marknaden ligger öppen i bilbranschen

På Svea Ekonomi, som jobbat med digitala betallösningar i drygt tio år, är ingen förvånad över utvecklingen.

”Vi vet att de företag som ställer om snabbt och erbjuder smarta digitala försäljningslösningar kommer kunna få nöjdare kunder och även ta marknadsandelar”, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager.


Thomas Svensson på Svea Ekonomi.

Enligt Thomas har många företag som säljer reservdelar till fordon redan tagit steget fullt ut vad gäller e-handel. Men i bilbranschen ligger marknaden fortfarande öppen.

”Där har de börjat titta på vilka delar i processen som går digitalisera. Ingen har tagit steget fullt ut så det går bygga ihop en bil, beställa och sedan betala via nätet. Men jag tror inte det steget är så långt eftersom alla bakomliggande system redan existerar”, säger han.

”Branschen är relativt konservativ”

En av Svea Ekonomis samarbetspartners som ser stor potential vad gäller e-handel i motorbranschen är den digitala bilmarknadsplatsen Wayke.

”Det finns många starka drivkrafter som vill ha till en förändring just nu. Flera bilmärken i USA väljer direktdistribution av bilar till konsumenten och är otroligt framgångsrika med sina lösningar för e-handel. Sedan blir kunderna tryggare i att handla saker på distans och ifrågasätter varför de ska besöka en fysisk anläggning för att köpa en vara”, säger Wayke-medgrundaren Pär Bäck, och fortsätter:

”Trafiken till fysiska bilhallar har minskat men å andra sidan är branschen relativt konservativ. På ett sätt är köpet relativt digitaliserat redan, då urval och jämförelser redan görs online, men eftersom det är ett stort beslut med stora pengar inblandade så har själva köptransaktionen ännu inte flyttat online i Sverige i någon större utsträckning.”

”I USA är e-handel det största samtalsämnet i branschen”

Enligt Pär Bäck är en betaltjänst som Svea Ekonomi erbjuder väsentlig för att bilhandeln ska fortsätta flytten mot e-handel.

”För att skapa en bra kundupplevelse är det viktigt att jobba med API-baserade lösningar med våra partners. Där ser vi stora möjligheter hos Svea Ekonomi, som kommit väldigt långt i utvecklingen av onlinetjänster. Själva finansdelen är mycket viktig i att skapa ett bra ”flow” i checkout-lösningar för ett bilköp”.

Företagen som säger nej riskerar att bli omkörda av konkurrenter.

Hur mycket pratas det om e-handel i motorbranschen i Sverige idag?

”I Sverige är det inte så mycket snack, men i USA är det deras största samtalsämne eftersom de kommit mycket längre än vi har. Även i Asien är detta mycket mer naturligt och intressant. I Sverige har branschen ofta stirrat sig blind på själva bilen istället för att bry sig om vad kunden vill ha, vilket har skapat fel fokus. Men detta kommer förändras fort!”

”Utvecklingen kommer att ge svallvågor i branschen”

Enligt Pär Bäck ser framtiden dyster ut för de företag som inte hänger med i digitaliseringen.

”Det kommer bli ’game over’ för många aktörer helt enkelt. När e-handeln slår igenom stort så drivs priserna av de snabbfotade e-handlarna, som inte sitter med dyra kostnader i form av fysiska anläggningar. Satsa eller dö är nog sanningen för de flesta i branschen.”

Behöver ditt företag hjälp med e-handel? Läs om våra digitala betallösningar här!

En framtidsvision som Thomas Svensson skriver under på.

”Jag tror den här utvecklingen kommer ge svallvågor i motorbranschen. De är redan positiva enligt vår undersökning, så när de ser att en konkurrent börjar utveckla en e-handel kommer det påskynda den egna digitaliseringsprocessen.”

”De företag som säger nej till att förändra löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och av nya, snabbfotade aktörer.”

Läs mer