Sök

Resultatlyft för Lindex: "Accelererar våra digitala satsningar"

Stora utmaningar väntar Lindex nya vd

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Lindex putsade till sitt resultat rejält för 2018. Under 2019 fortsätter klädkedjan att slå sig fram i e-handelskonkurrensen.

Precis som många av de andra klädkedjorna pressas Stockmannägda Lindex av omställningen från fysiska butiker till näthandel.

2017 var ett svart år då försäljningen minskade och runt 60 personer varslades om uppsägning. Men 2018 såg desto ljusare ut.

För helåret ökade försäljningen med 1,4 procent i lokala valutor. Rörelseresultatet för 2018 hamnade på 298 miljoner, att jämföra med 130 miljoner året innan.

”Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader. Vi har under 2018 ökat vår lönsamhet på alla våra marknader och inom alla våra affärsområden”, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.

I fjärde kvartalet minskade omsättningen med 3,1 procent till 164,3 miljoner euro (169,6). Bruttomarginalen steg till 62,1 procent (61,9) tack vare högre startmarginaler.

I jämförbara butiker steg försäljningen med 0,5 procent. Försäljningstillväxten på Lindex huvudmarknader Sverige och Norge beskrivs ha varit starkare än på övriga marknader. Näthandeln ökade med 38,4 procent.

Rörelseresultatet var 14,8 miljoner euro (10) medan det justerade rörelseresultatet var 14,8 miljoner euro (12,7).

Lindex öppnade en butik och stängde tre butiker under kvartalet. 

”Under 2019 är försäljningstillväxt och god kostnadskontroll fortsatt i fokus. Vi växer starkt online och kommer under året accelerera våra digitala satsningar. Hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar bygger vår framgång. Det är med stor entusiasm vi nu blickar framåt med ambitionen att fortsätta stärka Lindex position som globalt varumärke”, säger Susanne Ehnbåge.

Läs mer