Sök

Vi hade ett riktigt skitår med bolaget – här är vad jag lärde mig (och misstagen jag aldrig gör om)

BreakitEntreprenör

Olle Aronsson, medgrundare och vd på Breakit.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

2018 var det jobbigaste året hittills för Breakit som företag. Men den slitsamma fas vi gick igenom då tvingade oss att fokusera på det som verkligen är viktigt i ett bolag.

Breakit, nyhetssajten som jag var med och startade 2015, omsatte 13,8 miljoner kronor under 2018 och gjorde en förlust på 5,6 miljoner kronor.

2018 blev ett investeringsår, där vi ökade trafiken med 35 procent, byggde om vår teknikplattform, rekryterade till vårt eventteam och blev första renodlade digitala publicist att vinna Guldspaden.

Samtidigt ska man inte sticka under stol med att omsättningen blev mycket lägre än vad vi hoppats på.

Och i ett utpräglat tillväxtbolag är det alltid smärtsamt när tillväxten inte riktigt infriar förväntningarna.

Så vad hände då?

Låt mig förklara.

Kanske framstår jag som en idiot när jag skriver det, eftersom det låter så enkelt

Breakit har sedan starten arbetat nära vårt säljbolag Leeads, som säljer det mesta av vårt annonsutrymme. Leeads är ett entreprenörsdrivet företag som jag älskar att jobba med.

Det är mycket tack vare vårt partnerskap med dem som vi tidigare har kunnat dubbla omsättningen flera år i rad.

Men i mitten av 2018 började vi märka att tillväxten var klart långsammare. Visst, kunderna vi pratade med var fortfarande väldigt sugna på att synas på Breakit – men jämfört med föregående år ökade försäljningen “bara” med runt 10 procent.

Tidigare hade det mesta rullat på av sig självt. Vi skrev artiklar – Leeads sålde annonserna. Dubbling av omsättningen år efter år – alla var nöjda och glada.

Var magin borta?

Nu var det som om magin hade försvunnit. Dessutom präglas hela annonsmarknaden av prispress och en strukturomvandling som drivs på av amerikanska techjättar.

Tankarna malde i huvudet, och jag låg sömnlös.

Var kanske Breakit inte riktigt lika hett längre därute bland medieköparna? Var vi synonyma med en allmän startuphajp – som snart var över?

Få saker i arbetslivet kan pressa en människa så hårt psykiskt som att vara startup-entreprenör

Samtidigt fortsatte vi att göra (för oss) betydande förluster, vilket innebar att kassan krympte månad för månad.

Få saker i arbetslivet kan pressa en människa så hårt psykiskt som att vara startup-entreprenör och inte riktigt veta vad man ska göra för att vända bolaget.

Jag minns en tisdag när jag och Camilla Björkman, en av mina entreprenörskolleger på Breakit, satt på en lunchrestaurang i Stockholm och grät en skvätt tillsammans. Vi var helt enkelt slutkörda, tomma på energi, utpumpade.

Men någonstans där, bland tårarna och novemberslasket, växte också lösningen fram.

Kanske framstår jag som en idiot när jag skriver det, eftersom det låter så enkelt, men ändå: Breakit behövde starta ett eget säljteam.

Om säljbolaget ringer 100 samtal och vi ringer 100 själva, så blir det totalt 200 samtal i stället för bara 100. Det är faktiskt inte så mycket svårare än så.

Krossar budget

Hur funkade det då när vi drog igång vårt eget, interna sälj? Jo, vi överträffade budgeten nästan direkt – med 100 procent. Det var alltså inte produkten det var fel på, utan vi behövde bara sälja mer.

Och det funkar absolut att båda sälja själv och ha externa partners. Leeads bearbetar vissa kunder, vi på Breakit bearbetar andra, alla vet vad de ska göra.

Jag tror att vi innerst inne kände på oss att den underliggande efterfrågan på Breakits produkter fortsatt var väldigt stark

När jag ser tillbaka på all oro, stress och ångest under hösten så är det en sak som slår mig. Vi var faktiskt aldrig nära att ge upp.

Jag tror att vi innerst inne kände på oss att den underliggande efterfrågan på Breakits produkter fortsatt var väldigt stark.

Trafiken till sajten ökade med 35 procent 2018, och vi gjorde både fantastiska event och helt otrolig journalistik – om allt från ljusskygga crowdfunding-bedragare till barnmorskornas kamp mot Natural Cycles.

Den tuffa tiden hösten 2018 var ingen livshotande kris på riktigt. Det var mer som tonåren, en smärtsam uppväxtfas där man famlar, gråter, ramlar och till sist hittar sig själv.

Vad jag lärde mig av Breakits tuffa höst 2018


1. Lyssna noga på de som verkligen vill betala för din produkt. I vårt fall annonsörer, eventdeltagare och betalande prenumeranter. Det kan lätt bli så att du lyssnar för mycket på investerare, kompisar, konkurrenter, tyckare i branschen eller folk som vill använda din produkt men betala för lite, eller inget alls.

2. Se till att göra den gruppen supernöjd.  När du väl hittat de företag eller personer som ser ett ekonomiskt värde i vad du gör – gör allt du kan för att de ska älska din produkt. Blir de jättenöjda kommer de fortsätta att öppna plånboken. Att de bara blir lite lagom nöjda kanske inte räcker.

3. Om du inte vill ägna dig åt försäljning överhuvudtaget kanske du ska börja arbeta på en statlig myndighet i stället, alternativt erkänna att du inte är någon entreprenör utan mer gled med i vågen 2015 för att det var coolt.

Vill du också berätta om tuffa problem du haft som företagare – och hur du löst dem? Mejla till tips@breakit.se så svarar vi, vänligt och konstruktivt som alltid.

Läs mer