Sök

Ardalan Shekarabi inför mötet med spelbolagen: "Menar allvar"

Ardalan Shekarabi. Foto: Istockphotos/Hanna Franzén / TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Spelreklamen ökar i både omfattning och aggressivitet", skriver ministern som tänker ta spelbolagen i örat imorgon.

Breakit har under de senaste månaderna hårdgranskat spelbranschen och aktörerna i den. Vi har kunnat avslöja att licenserade spelbolag låtit personer som spärrat sig för spel fortsätta spela ändå.

Spelbolagen har kritiserats för aggressiv marknadsföring och i början av månaden röt civiliminister Ardalan Shekarabi ifrån. Det var då han kallade samtliga 69 licensierade spelbolag till ett möte.

"Jag tänker lyfta det jag tror svenska folket också tycker och det är att mängden spelreklam inte är hållbar och att vi menar allvar med den här lagstiftningen", sa Ardalan Shekarabi till Breakit.

Mötet infallet imorgon, torsdag, men spelbolagens företrädare ska inte förväntade sig någon extra kärlek bara för att det råkar vara alla hjärtans dag.

I ett debattinlägg på Dagens Industri utvecklar Ardalan Shekarabi sina tankar inför morgondagens möte. Han upprepar kraven på  självreglering i branschen och skriver att myndigheterna, trots utökade kontrollverktyg, omöjligt kan granska all reklam.

”Det är oroande att det tycks finnas en situation där spelbolagen triggar varandra att lägga allt högre summor på spelreklam och där spelreklamen ökar i både omfattning och aggressivitet. Det är i grunden en ohållbar utveckling, den insikten bör delas av spelbolagen själva”, skriver Ardalan Shekarabi i Di.

Ministern kommer att markera mot överträdelser och meddela bolagen att tvingande åtgärder väntar om branschen inte skärper sig. Som Breakit berättat om tidigare har personer kunnat fortsätta spela trots att de stängt av sig från spel och reklam.

”De överträdelser som har skett är oacceptabla”, skriver Ardalan Shekarabi.

Han uppge att regeringen får frågor om varför de inte skärper lagstiftningen omedelbart, samt att svenskarna är upprörda över den aggressiva marknadsföringen. Här uppmanar ministern branschen att gå först och ta ansvar.

"Jag vill dock vara tydlig med att om vi inte på mötet med spelbolagen får signaler om att man tänker ta eget ansvar så tvekar vi inte att gå vidare med skarpare, tvingande åtgärder".

Läs mer