Sök

De är mest hållbara på nätet – inga svenska techbolag på listan

Whispr GroupSustainable Brand InsightHållbarhet

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Löfbergs Lila, Ikea, H&M och McDonalds. Men några svenska techbolag kvalar inte in på topp 100-listan över hållbara varumärken på nätet.

I sammanställningen ”Sustainability Engagement Mapping”, som är Sveriges största studie av den digitala opinionsbildningen inom hållbarhet, kartläggs vilka varumärken och personer som är mest inflytelserika när det kommer till hållbarhet på internet.

Undersökningen grundar sig i data publicerad på Twitter i Sverige under de senaste 12 månaderna och listan toppas av varumärken som energibolaget Fortum, den kanske något otippade kaffeproducenten Löfbergs Lila och Ikea.

Men techbolagen lyser däremot med sin frånvaro.

På topp 100-listan över hållbara varumärken i Sverige återfinns enbart Elon Musks elbil Tesla (6), e-handelsjätten Amazon (26) och Microsoft (29).

Men några svenska enhörningar och techjättar finns däremot inte med på på listan, som tagits fram av den digitala byrån Whispr Group och Sustainable Brand Insight.

”Det är klimatfrågor som dominerar och därför energi och transport framför allt. Techbolagen har traditionellt sett var lite sena på bollen i kommunikation kring dessa frågor. Både mot konsumenter och opinionsbildare. Detta trots att de i stor utsträckning sitter på lösningarna till många problem. Tyvärr har de inte synts och hörts i de sammanhang där opinionsbildarna rör sig”, säger Cronja Hultin på Whisper till Breakit.

Hon fortsätter:

”Dessa sammanhang är ofta svåra att komma in i och opinionsbildarna hyser en viss förkärlek till specifika företag och branscher. Tech är inte en av dessa. Microsoft är ett av undantagen som lyckats bra i sin kommunikation mot just opinionsbildare men mindre bra mot konsumenter.”

Rankingen av företag baseras på vem som nämnt varumärket (opinionsbildarens tyngd), antalet omnämnanden av varumärket och om omnämnandet var postivit, negativt eller neutralt.

Inte heller på topplistan över de 100 mest inflytelserika opinionsbildarna inom hållbarhet återfinns några techprofiler. 

Läs mer