Startups vill lösa våra problem - men tänk om vi inte har några?

Breakit - Startups vill lösa våra problem - men tänk om vi inte har några?
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Mina barns önskelistor innehåller bara några få punkter numera. Vad säger det om tiden vi lever i?

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Det är bara att konstatera att framtiden aldrig någonsin har varit så het som nu. Världen befinner sig i ett saligt tillstånd tack vare en fantastisk teknikutveckling och att en enorm mängd människor aldrig haft bättre livsförutsättningar än nu.

Samtidigt matas vi hela tiden med bilder av lidande från några av världens utsatta hörn. Dessa bilder gör att vi blir oroliga, trots att det jämförelsevis var mycket värre för 200 år sedan. Men på 1800-talet visste de flesta inte att miljontals människor dog som flugor och att tandvärk skulle plåga de som överlevde resten av livet.

I dag är det tvärtom. I Schibsteds framtidsrapport 2016 finns en mängd siffror som pekar att allt är på väg åt rätt håll. 80 procent av svenskarna har en smart telefon. 62 procent har använt sin telefon för att betala och mer än hälften tror att självkörande bilar är här inom 10 år. 26 procent tror att sedlar och mynt försvinner inom tio år.

Den siffra som gjort mest intryck på mig är vad människor vill göra på sin födelsedag. 28 procent vill att något ska hända. 22 procent till att inget ska hända. Och bara 21 procent vill ha en sak.

Jag har märkt samma tendens hos mina barn. Deras önskelista inför julen innehåller bara några få punkter och följaktligen är de och väldigt många människor i Sverige hyfsat nöjda med sin situation. Detta är en enorm utmaning för alla världens företag som säger sig vilja lösa människors “problem” – för tänk om människor inte har några problem? Vi är medvetna om att världen har en massa utmaningar, men på ett personligt plan får vi det allt bättre.

Den stora frågan inför framtiden tror jag blir att njuta och samtidigt utmana oss själva. I rapporten finns tydliga tecken på att världen håller på att glida isär. Mellan stad och land. Mellan hög och lågutbildade. Mellan män och kvinnor. I denna nya verklighet ska Schibsted både få sin nuvarande affär att utvecklas och tjäna pengar och man ska hitta ett nytt Blocket.

Exakt var det senare ska ske står inte i rapporten och hade man denna kunskap är jag säker på att Schibsted istället för att göra en rapport hade tillhanda hållit en produkt eller tjänst. Dock vet vi att det troligen kommera att bli en tjänst…

Här hittar du hela rapporten!

Siffrorna ovan bygger på en undersökning som Inizio har gjort i Schibsteds panel som speglar Sveriges befolkning. 4096 personer har deltagit i studien.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel