Sök

Så går svensk klädhandel: "Januari är en reamånad"

e-handelretail

Foto: TT.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Snön fick svenskarna att shoppa skor.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,0 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen ökade under månaden med 10,5 procent.

Det framgår av Stilindex från Svensk Handel Stil.

"Efter att ha tappat 10 procent i januari förra året tog skohandeln igen nedgången och ökade med 10,5 procent. Snön i januari är den främsta anledningen till den starka uppgången", säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

"Skohandeln är en av de mest väderberoende branscherna", fortsätter Sandström, som önskar att snön hade kommit tidigare under säsongen.

"Klädhandeln hade det tuffare med en nedgång på en procent. Januari är dock en reamånad med små marginaler. Det är först i mars, som är den första månaden för vårmodet, som försäljningen blir riktigt intressant. Februari är ju årets minsta försäljningsmånad, fortfarande kvar i vinterns grepp och i väntan på vårens intåg", säger Sandström.

Läs mer