Företag säger sig tänka hållbart – betalar influencers flygresor

Företag säger sig tänka hållbart – betalar influencers flygresor

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Tobias Blixt

Reporter

Enligt företagens egna policy ska de tänka miljövänligt. Samtidigt betalar de influencers för att flyga.

Kändisarna i sociala medier, så kallade Influencers, har varit flitigt debatterade den senaste tiden. Diskussionerna har kretsat kring hållbarheten i att flyga jorden runt för att fylla sina flöden med innehåll från exotiska resmål.

Breakits Erik Wisterberg gjorde nyligen en kartläggning av Instagram-stjärnornas många flygresor. Den kan ni läsa här.

Isabella Löwengrip hängdes ut av Instagram-kontot Aningslösa influencers och agerade genom att be miljöaktivisten Greta Thunberg om hjälp.

Nu rapporterar SvD Näringsliv om företag som säger sig vara klimatvänliga – men samtidigt flyger influencers utomlands för att marknadsföra bolaget.

Som exempel lyfter de fram modejätten Nelly som flög hundratals internetkändisar till franska rivieran förra året. Samtidigt som de använder sig av hashtags som #nellycharter och #nellygoescapetown.

Något som inte följer riktlinjerna i Nelly-ägaren Qliros miljöpolicy enligt tidningen.

Även Gina Tricot ska ha samarbeten med kringresande influencers, trots att verksamheten ska genomsyras av hållbarhet. Emma Garrote, Global production and sustainability manager på Gina Tricot säger till tidningen att de arbetar för minskad klimatpåverkan.

“Målet för 2019 är att arbeta mer för att minimera utsläppen genom smartare resor och resande, men också miljökompensera 100 procent för de resor som vi anser nödvändiga. Att flyga är dyrt och dåligt för miljön och vi vinner inget på att flyga onödigt mycket. Självklart jobbar vi aktivt för att minimera detta på alla plan.”, säger hon.

SvD Näringsliv har också pratat med varumärkesstrategen Anna-Karin Lingham. Hon säger att ett beslut kan vara motiverat internt, men att det är marknaden som avgör hur bolaget uppfattas. Därför är det viktigt att inte fasta i greenwashing-fällan.

“När det gäller att stärka sitt varumärke handlar det om att vara trovärdig - lever vi som vi lär? Säg bara det ni kan hålla. Allt annat minskar attraktionen på längre sikt”, säger hon.

SvD har inte lyckats nå Nelly för en kommentar.

Läs fler artiklar
LÄS MER