Sök

Krönika Emanuel Karlsten

Ska Spotify lyckas göra poddbranschen till en kassako?

SpotifyStreamingpodcast

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Spotifys köp av poddproduktionsbolaget Gimlet media är djärvt, nytt och anmärkningsvärt, skriver Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Mediepodden gör den här veckan den stora analysen om Spotify och deras intåg i poddvärlden. För köpet av poddproduktionsbolaget Gimlet media, som som äger några av poddhimlens mest välkända poddar, är djärvt, nytt och anmärkningsvärt.

Framför allt eftersom poddbranschen är så liten – ska Spotify lyckas vända det till en kassako?

Mediepodden och Olle Lidbom har grävt i förutsättningarna. De är till exempel följande:

• Spotify uppges ha betalat över 200 miljoner dollar för Gimlet media, det är i så fall en bra bit över den värdering på 70 miljoner dollar som gjordes för bara ett år sedan. Vad har hänt som motiverat den höjningen?

• Gimlets poddar är i huvudsak USA-tillvända, en marknad som är särskilt viktig i Spotifys krig mot Apple music, men samtidigt omsatte hela den amerikanska poddmarknaden under 2017 bara 315 miljoner dollar.

• Samtidigt är affären logisk, eftersom Spotifys största utgiftspost är musikrättigheter. Att då äga eget innehåll skapar möjligheter till bättre marginaler

• Framför allt har Spotify tidigare berättat att de som lyssnar på poddar hos Spotify är tjänstens mest trogna betalande prenumeranter. Därför finns stora och viktiga strategiska skäl att satsa på en poddmarknad.

Spotify meddelade också i onsdags att de köper Anchor, en tjänst för poddare att publicera, skapa och tjäna pengar på sina poddar. Spotify skapar därför förutsättningar att knyta till sig fler poddar.

Idén verkar alltså vara att Spotify ska bli en knytpunkt för både musik och poddlyssnande och att det sammantaget ska stärka kärnaffären med fler sålda premiumabonnemang.

Här blir också deras annonsfinansierade gratisversion viktig, eftersom det blir en nu än viktigare ingångstjänst för nya, intresserade musik- OCH poddlyssnare.

Allt det här går Mediepodden igenom mer i detalj i veckans avsnitt.

Där pratar vi också om Mittmedia-affären, om hur Herman Hedning drog in 1,6 miljoner till sitt nya serieförlag och Melodifestivalens storhetsvansinne.

 

Läs mer