Sök

Krönika Stefan Lundell

Mitt liv som säljare (del 2): Här är kunderna jag älskar allra minst

Lundells vecka

Breakits podd gör nypremiär. Programledare är fortsatt Katarina Andersson. Och Stefan Lundell fortsätter sin säljkarriär. Foto: Sara Lindmark.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell hoppas på fler nej från kunderna.


Tre av de bästa säljarna jag känner har samstämmigt avrått mig från att skriva den här texten.

Kanske var det min arbetsrubrik som fick dem att sparka bakut – “Här är kunderna jag hatar mest”.

Efter moget övervägande bestämde jag mig sent igår ändå för att författa dessa rader. Dock med en ny, något mer nyanserad rubrik som synes här ovan.

För innan vi går vidare vill jag vara tydlig på en punkt – jag älskar verkligen alla våra kunder. Och den kärleken omfattar både befintliga och potentiella kunder.

Utan våra kunder kan jag inte göra det jag älskar ännu mer än kunderna – relevant och genomarbetad journalistisk.

Med det sagt så måste jag erkänna att min kärlek skiftar i styrka. För efter en dryg månad som Breakit-säljare har jag med stigande frustration fått stifta bekantskap med ett beteende som jag i princip varit helt förskonad ifrån som journalist.

Låt mig ge ett exempel:

Jag drar iväg ett mejl till en potentiell kund och ber om ett möte. Kunden svarar nästan omgående och peppigt: “självklart ska vi höras!”. Någon vecka senare säger vi hej då efter ett lika peppigt samtal. Jag är eld och lågor – kunden vill ha en stor offert och möjligheterna tycks obegränsade. Lätt febrig sätter jag ihop ett kreativt förslag på hur vi ska lägga upp samarbetet och så dammar jag iväg offerten.

Sedan blir det tyst. Dagarna går. Jag skickar nya peppiga påminnelsemejl. Jag ringer, inget svar. Jag skickar sms, inget svar.

Som journalist hade folk inga problem med att tacka nej till en intervju. Varför ska det vara så svårt att säga nej till en säljare?

“Det fattar du väl – människor är konflikträdda. De hatar att säga nej”, konstaterade en av supersäljarna som ville stoppa mig från att skriva den här texten.

Och visst inser jag att det kan var jobbigt att säga nej. Men samtidigt skulle ju alla inblandade parter spara både tid och pengar om kommunikationen blev lite rakare. Kan vi inte testa det från och med nu?

Jag räknar kallt med att de negativa svaren börjar rasa in på måndag.

Trevlig helg!

Veckans nypremiär: Breakits podcast. Vi tog ett uppehåll på några dagar men nu på fredagsmorgonen var Breakits podcast tillbaka – fast i ny tappning. Hoppas ni gillar vårt längre veckoformat där vi ska bjuda på analyser, nyheter och en hel del bakom kulisserna-prat. Denna vecka kan du bland annat höra mig skvallra om ett gäng bolag som är på väg att få nya ägare. Lyssna gärna här!

Veckans självgodaste: Stefan Lundell. Igår kväll käkade jag hamburgare (vegetarisk!) på en journalistbjudning som riskkapitalbolaget Altor dragit ihop. När en av talarna i en bisats avslöjade att gymkedjan Sats skulle börsnoteras myste jag självbelåtet i mitt hörn. Ingen av de andra journalisterna verkade reagera på uppgiften och jag kände mig säker på att bli först med nyheten. Min plan var att käka upp hamburgaren och sedan smyga ut från lokalen och skriva före alla andra. Men innan jag hunnit svälja sista tuggan kom nyhetsflashen om Sats börsplaner – från Dagens industri.

Veckans mest förvånade: Sondre Gravir. Chefen för Sats, Sondre Gravir, stod några meter från scenen då hans ägare Altor släppte bomben att gymkedjan ska gå till börsen. När jag snackade med Sondre Gravir direkt efter beskedet sa han det inte rätt ut men det var ändå uppenbart att han inte räknat med att nyheten skulle släppas just då. Han fann sig dock snabbt och svarade på mina frågor lika ledigt som vilken börs-vd som helst.

Veckans obekräftade: Northvolt. Det har snackats i månader om att Northvolt-chefen Peter Carlsson kommer få svårt att få in de dryga 30 miljarder som behövs för att bygga den gigantiska batterifabriken i Skellefteå. Men det tycks bara vara ogrundade rykten. I veckan har jag pratat med flera personer som brukar ha bra koll. Beskedet – miljarderna kommer att rulla in och intresset är stort från investerarna.

Veckans obekräftade 2: Footway. Riskkapitalbolaget Eequity har varit storägare i e-handlaren Footway i sju år. Nu är man sugna på en exit och stalltipset är att de säljer av sina aktier till ett gäng institutioner under de närmaste månaderna.

Veckans obekräftade 3: Vitamin Well. Omsättningen i vitaminbolaget har exploderat de senaste åren och ligger nu på en bra bit över miljarden. I veckan hörde jag att ägaren, riskkapitalbolaget Bridgepoint, är sugna på att sälja. Det är oklart om bolaget hamnar på eller utanför börsen. Jag gräver vidare!

Veckans obekräftade 4: Babyshop. E-handlaren växer så det knakar både på egen hand och genom förvärv. Nu hör jag att ägarna med riskkapitalbolaget Verdane i spetsen har börjat fundera på att sätta bolaget på börsen. En formell process lär dock inte dra igång förrän till hösten. Men den som väntar på något gott!

Läs mer