Bostads-appen TMPL vill utmana både Facebook och Blocket

Bostads-appen TMPL vill utmana både Facebook och Blocket

Henrik Svanqvist, vd på TMPL. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Bostadsbolaget hittade ingen bra plattform för hyresgästerna – då tog de saken i egna händer.
Nu backas TMPL av företag som Comhem och Oscar Properties.

Idén om en plattform för bostadsnära tjänster föddes redan när Henrik Svanqvist arbetade på Skanska i London för tio år sedan. Där och då fanns inte möjligheten att realisera drömmarna. Men när han 2014 blev vd för Uppsala-bolaget Rosendal Fastigheter bestämde han sig för att gå vidare med planerna om en digital bostadstjänst.

“Vi sökte efter någon form av app som skulle lösa de här uppgifterna för oss. När vi inte hittade något så utvecklade vi den själva för internt bruk. Vi såg snabbt nyttan av det här för både personer som bor och de som arbetar på kontor”, säger Henrik Svanqvist, grundare och vd för TMPL.

Två år senare bröt de loss plattformen och bildade det nya bolaget TMPL.

Tanken med appen är att bostadsrätter, kommersiella fastighetsbolag och bostadsbolag ska kunna ansluta sig och anpassa funktionerna efter önskemål. Det kan handla om utkörning av mat från restauranger, bokning av tvättstuga, anordnande av evenemang i bostadsrättsföreningen eller betalning av hyran.

I ägarlistan finns idag jättar som Comhem och Oscar Properties. Sedan lanseringen har bolaget tagit in 20 miljoner kronor i externt kapital.

“När vi började den här resan så handlade mycket om tekniken och det smarta hemmet. Allt det finns kvar, men betoningen ligger lika mycket på gemenskap och grannsamverkan”, säger Henrik Svanqvist.

Det innebär att man funktionsmässigt ska försöka konkurrera med allt från Facebook till Blocket.

“När vi tog fram de här lösningarna så visade det sig att folk inte ville använda Facebook för att kommunicera med sina grannar om den här typen av frågor.”

Nyligen inledde TMPL en offensiv mot bostadsrättsföreningar som har lockat ett hundratal nya föreningar till tjänsten. Enligt Henrik Svanqvist ska det bara ta en kvart att ansluta sin förening till plattformen om alla uppgifter från offentliga register stämmer. För stora kommersiella aktörer krävs oftast specifika anpassningar.

Han kan inte fullt ut avslöja vilka bolag som finns på kundlistan, men säger att det rör sig om 4 av de 8 största kommersiella fastighetsbolagen. Bland bostadsbolagen är kunderna bland andra Malmös kommunala bostadsbolag, Stena Fastigheter och Wallenstam.

Antalet användare är just nu uppe i 50.000 och innan året är slut tror Henrik Svanqvist att de kommer att ha en bra bit över 200.000 användare.

Läs fler artiklar
LÄS MER