Sök

Svenska Spels vd sågar konkurrenternas reklam: "Vi försöker i alla fall"

Svenska SpelBettingKasino

Patrik Hofbauer. Foto: Hanna Franzén/TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Svenska Spels vd uppmanar aggressiva spelbolag att dra i reklamhandbromsen.
"Jag säger inte att vi är felfria men vi försöker åtminstone", säger Patrik Hofbauer.

”Mängden spelreklam är inte hållbar och att vi menar allvar med den här lagstiftningen”, röt civilminister Ardalan Shekarabi (S) tidigare i veckan.

Ministern har kallat till sig samtliga licensierade spelbolag för att diskutera frågan som reklam och självreglering.

Breakits senaste granskningar har visat på flera problem inom branschen, exempelvis att personer som spärrat sig kunnat fortsätta spela ändå. Den nya lagen gör även klart att spelbolagens reklam ska vara ”måttlig”.

Shekarabi, som nu surnat till, har hotat med hårdare tag om mötet med bolagen inte ger någon effekt.

Det är i efterskalvet av det utspelet som Svenska Spels vd Patrik Hofbauer riktar en känga till konkurrenterna.

”Mycket av det jag ser gillar jag inte. Jag tycker man ska vara mer återhållsam i sitt budskap. Vi försöker vara det, men sedan säger inte jag att vi är felfria men vi försöker åtminstone, säger Patrik Hofbauer till Dagens Nyheter.

Enligt siffror från Sifo är Svenska Spel den tredje största reklamköparen på marknaden, med 570 miljoner kronor under förra året. Cherry, som la 1,4 miljarder under samma period, leder ligan följda av Kindred.

Patrik Hofbauer tror att branschen behöver vägledning men säger samtidigt att begreppet måttfullt kan vara svårt att definiera. Han menar att Spelbranschens Riksorganisation (Sper) har en viktig roll att spela framöver. 

”Vi behöver komma överens om spelregler där vi själva tar ansvar, utan att någon behöver reglera det för oss”, säger Patrik Hofbauer till DN.

Läs mer