Sök

Efter miljardköpen – Spotify jagar fler poddaffärer

SpotifyStreamingMusik

Daniel Ek. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Kvartalsrapport, poddaffärer i miljardklassen och en kritisk börs. En intensiv onsdag för Spotify som nu blickar framåt mot fler podduppköp.
”Det finns en möjlighet att sälja annonser också riktade mot betalande användare", säger finanschefen Barry McCarthy.


Under onsdagsmorgonen kom beskedet om att Spotify genomför miljardköp inom poddsegmentet. Det handlar om uppköp av podcastföretaget Gimlet Media, samt Anchor som är en distributionsplattform för poddar.

"Dessa förvärv kommer på ett meningsfullt sätt påskynda vår väg mot att bli världens ledande ljudplattform", säger Spotifys medgrundare och vd Daniel Ek i ett pressmeddelande.

Spotify planerar att lägga minst lika mycket pengar på nya företagsköp under det här året, främst inom poddar, och räknar med att poddarna kommer att stå för 20 procent av det totala lyssnandet in om några år.

Svenska Dagbladet har pratar med Spotifys finanschef Barry McCarthy om strategin.

Han konstaterar att det kommer att ta ett tag innan Spotify tjänar pengar på satsningarna, och drar paralleller till sin tidigare arbetsgivare Netflix.

”Första året investerade vi 50 miljoner dollar, året efter 100 och sedan 200. Men det var först när vi nått en kritisk massa som vi såg fördelarna av investeringen”, säger Barry McCarthy till SvD.

I poddarna ser Spotify även möjligheter till en lönsam annonsaffär.

”Det finns en möjlighet att sälja annonser också riktade mot betalande användare, vilket vi inte kan göra med musik”, säger finanschefen.

Nyheterna om uppköpen kom i samma veva som Spotify publicerade sin senaste kvartalsrapport för 2018. I den visade bolaget för första gången någonsin svarta siffror för ett kvartal.

Trots det föll Spotify på börsen under onsdagskvällen. Aktien är i skrivande stund nere på 4,5 procent. Något som inte oroar finanschefen som understryker att investerarna inte ska förvänta sig att bolaget börjar tjäna pengar i närtid.

"Men jag vill också understryka att vi inte styr företaget efter kortsiktiga börsreaktioner", säger Barry McCarthy.

Läs mer