Sök

Facebook 15 år – så växte det från studentrummet till världsherravälde

MetaSociala medier

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Visst det kanske känns som det alltid funnits där – men Facebook är inte mer än en tonåring.

Historien om hur Mark Zuckerberg grundade Facebook från sitt studentrum på Harvard har berättats otaliga gånger. Det sociala nätverket har vuxit explosionsartat sedan det drog igång och numera använder 2,3 miljarder personer Facebook minst en gång i veckan.

Facebook och grundaren Zuckerberg har också lyckats kapitalisera rejält på den enorma användarbasen och trots skandaler de senaste åren visade den senaste kvartalsrapporten en rekordvinst. Breakits Erik Wisterberg kom i sin årliga uträkning fram till att Facebook omsatte över 2 miljarder kronor förra året – bara i lilla Sverige.

Men vad har egentligen hänt under de här 15 åren? Här kommer en lista (med ganska mycket inspiration hämtad här) på några viktiga milstolpar i det sociala nätverkets historia.

2004

thefacebook.com lanseras – redan i slutet av året har 1 miljon användare anslutit sig.

2006

I juni vill Yahoo köpa Facebook för 1 miljard dollar – Mark Zuckerberg nobbar. I september lanseras News feed och skapar förvirring och ilska bland användarna.

2007

Microsoft investerar 240 miljoner dollar – Facebook är värderat till 15 miljarder kronor

2008

I mars värvas Sheryl Sandberg, en nyckelperson i Facebooks framgång. Nu är 100 miljoner medlemmar i Facebook.

2009

Gilla-knappen, den ikoniska uppåttummen lanseras.

2011

Goldman Sachs investerar 450 miljoner dollar – Facebook värdering har klättrat till 50 miljarder dollar.

2012

I april köper Facebook Instagram för 1 miljard dollar – månaden efter börsintroduceras bolaget. I oktober når Facebook 1 miljard användare.

2013

På våren lanseras Facebook Home för android-telefoner. Det blir en jätteflopp. I december försöker man köpa Snapchat men får ett tack men nej tack.

2014

Facebook köper Whatsapp för 19 miljarder dollar.

2015

På våren lanseras Instant articles. Publicister kan publicera sitt material direkt på Facebook. Under hösten lanseras Facebook Live för att sända rörligt direkt på sajten.

2016

Donald Trump väljs till amerikansk president. Efter valet påstås att det spridits falska nyheter för att hjälpa Trump på Facebook. Mark Zuckerberg säger att det är en galen tanke att falska nyheter på Facebook skulle ha påverkat valet.

2017

Facebook och Zuckerberg tvingas erkänna att det har förekommit försök att påverka det amerikanska valet på Facebook. 3.000 politiska annonser ska ha köpts av ryssar.

2018

I mars exploderar Cambridge Analytica-affären och diskussionen om den personliga integriteten på Facebook är på allas läppar. Under våren frågas Mark Zuckerberg ut av senatorer i kongressen och Facebook börjar märka politiska annonser. Under mellanårsvalet i USA och det brasilianska presidentvalet storsatsar man på att stoppa falska nyheter.

I slutet av året har Facebook 2,3 miljarder användare.

Läs mer