Allt fler vill låna ut trädgårdsprylar – problemet är bara att få vill låna

Breakit - Allt fler vill låna ut trädgårdsprylar – problemet är bara att få vill låna
Fler och fler prylar ploppar upp på kartan på Niclas Bergkvists tjänst. Foto: Pressbild
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Antalet användare och tillgängliga prylar har plötsligt börjat öka på låneappen Grannsaker. Nu gäller det bara att få folk att faktiskt börja låna prylar av varandra.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Bara de senaste veckorna har antalet nya användare på tjänsten gått från ungefär 10 nya användare per dag till närmare 100 nya användare per dag.

“Majoriteten av ökningen är i Stockholmsregionen. Det kan vara så att det är fler där som är lite mer villiga att ändra levnadssätt och att det finns ett större intresse för delningsekonomi där”, säger bolagets vd och grundare Niclas Bergkvist.

Via tjänsten kan folk lägga upp annonser för prylar de sällan använder, som gräsklippare och högtryckspolare, och antingen hyra eller låna ut sina saker till andra personer.

Niclas Bergkvist säger att det är relativt lätt att få människor att lägga upp sina saker och göra dem tillgängliga för lån.

Att få i gång den andra delen av ekvationen - alltså att få folk att vilja låna andras prylar - är svårare.

"Man skulle ju tro att folk är mer benägna att låna andras prylar än att låna ut sina egna. Det vi ser nu är precis motsatsen”, säger han.

Han menar dock att flera bolag inom den så kallade delningsekonomin har stött på samma problem i ett tidigt skede.

“Steget att faktiskt låna saker av sin granne kräver att det är lätt tillgängligt och nära rent geografiskt. Jag tror till exempel inte att så många började använda Uber mycket innan bilarna blev så många att man alltid hittade en bil snabbt. När tätheten ökar kommer själva lånen också att göra det”, säger Niclas Bergkvist.

Tidigare i år rapporterade vi om att bolaget tog in en såddrunda på 500.000 kronor. För att fortsätta växa ska Grannsaker nu använda pengarna till att anställa fler personer.

“Det är dels en operativ chef som ska ta hand om olika potentiella samarbeten med organisationer. Sedan är det en utvecklartjänst för att flytta över hela plattformen till en ny app”, säger Niclas Bergkvist.

Olika typer av samarbeten har företaget redan börjat med, bland annat har vi tidigare rapporterat om att skånska Swiftcourt har tagit fram ett tvisteskydd tillsammans med Grannsaker.

“Hittills har det inte behövt användas eftersom vi inte har stött på några problem med saker som inte har lämnats tillbaka. Men det kommer ju säkert dyka upp för eller senare. Då är vi beredda med det här. Nästan alla våra utlånare väljer att ta del av tvisteskyddet”, säger Niclas Bergkvist.

Det beror säkert delvis på att tvisteskyddet, i likhet med försäkringar som bolaget erbjuder, just nu är gratis fram till nyåret.

Tanken är att Grannsaker på sikt ska tjäna pengar på försäkringarna. En knäckfråga är hur användarna kommer att reagera när bolaget börjar ta betalt för den extra tryggheten.

“Utlånaren kommer aldrig att betala utan det blir den som lånar som måste acceptera säkerhetskraven som utlånaren ställer. Om man ska ha både tvisteskydd och försäkring av prylen kommer det bara att kosta 20 kronor så det blir ju inte stora pengar för användarna”, säger Niclas Bergkvist.

Läs fler artiklar
LÄS MER