Sök

Bonusbråk bland nätkasinon – "Kommer utmana regelverket"

Bettingnätkasino

Fotomontage av Breakit. Foto: Istockphoto.com / Unsplash

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Bonus har varit spelbolagens största lockbete till spelare – men efter nyår råder förvirring bland nätkasinon om vilka regler som gäller.
Men Spelinspektionen säger att reglerna är tydliga.

Samtidigt som de flesta svenskar ringde in det nya året hade många spelbolag en annan anledning till att fira med champagne. Spelmonopolet i Sverige var plötsligt borta och aktörerna som redan hade beviljats licens för sin verksamhet var många.

De första veckorna med den nya lagen har varit allt annat än problemfria. Breakit, och andra medier, har kunnat avslöja aktörer som inte har följt lagen – mer eller mindre medvetet.

Flera av regelbrotten har varit kopplade till Spelpaus, spelinspektionens system där spelare kan välja att stänga av sig själva från spel och riktad reklam.

Spelinspektionen skärpte tonen – och inte bara en gång.

Men Spelpaus är inte den enda nyheten på den nya spelmarknaden. I Spellagen finns en paragraf som reglerar bonusar. Den slår fast att “en licenshavare får endast vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel erbjuda eller lämna bonus.”

Spelbolagens stora morot för att locka spelare begränsas alltså kraftigt.

Spelbolaget undrar hur reglerna ska tolkas

Nu kan Breakit visa att det råder både förvirring och oenighet mellan aktörerna på den svenska marknaden om vad som egentligen gäller. Framförallt handlar det om ifall så kallade cashbacks ska vara lagliga eller inte.

Cashbacks är ett system där spelaren får tillbaka en del av de pengar som denne har spelat för. Systemet kan vara utformade på olika sätt och här har olika spelbolag gjort olika tolkningar. Vissa har helt slutat erbjuda den typen av erbjudande, medan andra har valt att behålla cashbacks – utan några krav på motprestation från spelaren.

“Vi har pratat med spelinspektionen och fått svar att det definitivt inte får erbjudas. Men det är möjligt att de skulle ha hittat något kryphål”, säger vd:n för ett spelbolag som vill vara anonym.

De som åsyftas i citatet är Mandalorian Technologies och deras två varumärken No Account Casino och Prank. Du kan se deras reklam överallt. Online och på fysiska reklampelare. No Account Casino och Prank Casino har marknadsförts tungt inför och efter lanseringen.

No Account Casino och deras slogan "Payback" marknadsförs flitigt på min väg hem från redaktionen i Stockholm och lägenheten i Uppsala.

Den stora grejen med deras kasinon, som de alltså marknadsför flitigt, är att alla spelare får 10 procent av sina förluster tillbaka varje vecka.

“Man har svårt att se hur det inte skulle kunna vara ett ekonomiskt incitament. Det är möjligt att de har en advokat som har gjort en annan bedömning. Men å andra sidan, om det är något som man skulle kunna erbjuda så är det positivt”, säger vd:n.

Han är vd för ett mindre spelbolag som har fått en licens i samband med spelregleringen. Själv anser han att det vore bra för mindre aktörer att kunna erbjuda cashbacks och bonusar för att konkurrera med de stora spelbolagen som främst använder sig av reklam för att skapa uppmärksamhet.

Anser att det inte rör sig om bonusar

Ulrika Wallin är Sverigechef för Mandalorian, i ett mejl till Breakit förklarar hon att de erbjuder “cashbacks” till sina medlemmar istället för “freespins” och andra bonusar som hon kallar för “otydliga lockmedel” inom branschen.

“Istället valde vi att jobba med vad vi kallade cashback som sedermera döptes om till payback eftersom branschen använt begreppet cashback tidigare på otydliga sätt”, skriver hon.

“Detta är inte en bonus utan en ren återbetalning av förlorade pengar. Den spelare som har förlorat tex 100 kr hos oss får nästföljande torsdag 10 kr insatt på sitt konto helt utan krav på någon form av motprestation såsom spel. Man kan ta pengarna direkt och göra precis vad man vill med dem. Det finns inga begränsningar i detta system och inga krav.”

Deras tolkning är att cashbacks inte utgör ett bonusliknande ekonomiskt incitament – och därför inte faller inom definitionen av en bonus.

"Enligt vår uppfattning kan lagstiftarens avsikt inte ha varit att alla ekonomiska incitament för deltagande i spel ska omfattas av definitionen av bonus", skriver Ulrika Wallin.

Regleringen är tydlig – eller?

Spelinspektionen hävdar att regleringen inte alls är otydligt.

“Vår uppfattning är att regleringen inte är otydlig, utan den säger att ”rabatt eller liknande ekonomiskt incitament som är direkt kopplat till spelet” är att betrakta som bonus. Cashback är ett exempel på ett sådant ekonomiskt incitament och får alltså bara erbjudas till kunden vid ett tillfälle, nämligen vid det första speltillfället”, säger myndighetens kommunikationschef Anders Sims.

Han säger också att Spelinspektionen har fått in tips om spelbolag som inte följer bonusreglerna och att de har diskuterat det internt i samband med deras tillsynsarbete.

“Det här är en av de saker vi tittar på i tillsynen och vi kommer att vidta åtgärder mot de spelbolag som inte följer lagen. Det klokaste spelbolagen kan göra för att på sikt lyckas på den svenska spelmarknaden är att följa lagen så som den är tänkt, och inte vantolka lagen för att försöka göra kortsiktiga vinster.”

På frågan om "10% av förlusterna som återförs till spelaren varje vecka. Utan krav på någon motprestation, omsättningskrav eller liknande också faller in under bonus-begreppet" bryter mot reglerna kan Anders Sims inte ge ett tydligt ja eller nej.

Spelbolagen vill ha svar

Breakit har också pratat med andra stora svenska spelbolag som inte håller med Spelinspektionen om att reglerna är tydliga.

Mr. Green erbjuder en form av cashbacks enligt deras kommunikationschef Rikard Rinaldo.

“Erbjuder vi återbetalning kopplat till en prestation? Nej. Däremot kan vi erbjuda spelare en försäkring mot förlorad insats vilket innebär att man kan får tillbaka en del av de pengar man förlorat utan några krav på att dessa skall omsättas på nytt. Är detta att tolka som en bonus? Nej det tycker inte vi, men så klart något vi får anpassa oss efter allteftersom dessa frågor prövas och vår nya spelmyndighet tar beslut om”, skriver han till Breakit.

Det börsnoterade svenska spelbolaget Leo Vegas erbjuder inga cashbacks idag men anser att det borde vara tillåtet. Nu har det enligt dem uppstått en gråzon där det finns utrymme för egna tolkningar.

“Man ska komma ihåg att den här branschen är väldigt innovativ och kommer ständigt utmana regelverket i de delar där det inte är 100 procent tydligt vad som gäller. Det är detta som har hänt i det här fallet med cashbacks”, skriver Irena Busic, kommunikationschef på Leo Vegas.

Finns det några konkurrensmässiga nackdelar med de olika tolkningar som finns i dag?

“Nackdelen är att lagen har lämnat alldeles för mycket upp för just tolkning. Många operatörer  kan göra “quick wins” genom att tolka lagen på ett sätt, samtidigt som en annan operatör väljer att tolka lagen striktare i avvaktan på vidare besked och praxis.”

Läs mer