Sök

KRÖNIKA EMANUEL KARLSTEN:

"Jakten på snabba klick är slut – och med det beroendet av riskkapital"

MediepoddenMedier

Emanuel Karlsten. Foto: Sara Lindmark och Istockphoto.com.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Viralsajterna går kräftgång och journalistiska satsningar bantas.
Nu är jakten på volym slut – och därmed beroendet av riskkapital, skriver Emanuel Karlsten.


Buzzfeed sparkar 15 procent av sin redaktion och nu rapporteras det om slutet för framtidens journalistik.

Eller är det kanske snarare ett välkommet nytag?

Mediepodden analyserar denna vecka de globala viralsajternas kräftgång.

Det är inte bara Buzzfeed som skär ner, det gör också Huffington post och nyligen skrotades till exempel den digitala journalistiska videosajten Mic. Och i Sverige har exempelvis också Kit kapat stora delar av sin redaktion.

Gemensamt för dem alla? Riskkapital.

Och det, snarare än journalistikens framtid, är vad branschen behöver göra upp med.

Riskkapital i en global startup-miljö fokuserar nästan alltid på att skala snabbt, nå världsherravälde och bygga volym. Det har Buzzfeed varit duktiga på. Men Buzzfeed har också, till skillnad från många andra viralsajter, varit tidiga med att göra en analys av att meningslöst innehåll inte räcker på sikt.

Därför var de tidiga med att bygga upp en stor journalistisk redaktion, med några av världens bästa journalister. Det gav dels ett PR-värde för sajten, dels signalerade det en seriositet till annonsörerna, men framför allt var det viktigt att se att snabba viralklick inte var en långsiktigt hållbar affärsmodell.

Det är också det Buzzfeed nu kommunicerar. Verksamheten nådde sitt mål i år, men skär i personalstyrkan för att sikta på vinst nästa år.

För nu är jakten på volym slut – och därmed beroendet av riskkapital. Eller som Buzzfeeds grundare Jonah Peretti sa: “we can thrive and control our own destiny, without ever needing to raise funding again”.

Det är en nyckel i att förstå varför det har gått dåligt för de flesta nyjournalistiska sajter.

Det har funnits en förväntan på skalbarhet och volym som varit orealistisk. I takt med att Facebook bjudit upp medier till enorma volymer, lovat guld och gröna skogar om de bara ställer om till video, har förväntningarna varit orealistiska.

Framför allt har det varit orealistiskt att tro att man kan tävla med startup-jättar i volymer – när ens affärsidé är att skapa unikt innehåll. Det är en omöjlighet.

Det mediehusen behöver nu är realistiska förväntningar och en insikt i att man gör långsiktiga vertikaler snarare än breda viraler.

Håller du inte med? Det gör inte Olle Lidbom heller. Lyssna på Mediepodden för att höra våra analyser där.

Missa inte heller vårt avslöjande om hur SVT fortsätter att bryta mot sina egna regler gällande Melodifestivalen.

Läs mer