Sök

Nästan allt är digitaliserat – nu återstår bara skitjobbet

Svenskt Avloppe-handelKapitalet

Foto: Unsplash / Press

Breakit

Breakit

Michael Töråsen i Enköping vill ta e-handeln till nästa steg och digitalisera marknaden för avloppsinstallationer. Hans första erfarenheter visar på att det kanske kan fungera.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Hela podden hör du här.

Han är en av grundarna bakom sajten Svenskt Avlopp. Affärsidén är att ta kunden genom hela den komplicerade process som det innebär att byta ut ett enskilt avlopp.

Om idén låter oglamorös, så börjar just oglamörsa idéer bli Michaels signum: i sitt förra projekt sålde han värmepumpar online. 

“Det är som alltid. Jag är en person som halkar in i olika projekt, för jag är genuint intresserad av affärsutveckling. När någon berättar något så funderar jag och tänker fasen det här kan man skala upp”, säger han.

Michael Töråsen är en typisk produkt av 90-talet och internets första trevande steg. På den tiden drev han webbhotell och knackade hemsidor i html. Sen gav han sig in i några storföretag, pendlade från Enköping till Stockholm, innan han flyttade hem för att på nytt stå på egna ben. 

“Och i just det här fallet var det en kompis till mig i Enköping som av alla tänkbara produkter sålde avloppsprodukter. Och så frågade han mig om jag inte kunde bygga en hemsida åt honom”, säger Michael. 

Med avsikten att hjälpa kompisen ordna en ny hemsida, började han studera marknaden för enskilda avlopp. Alltså avlopp som inte sitter ihop med någon kommunal infrastruktur. Han insåg att det kan finnas upp emot 2,5 miljoner installationer i Sverige, och i den mån de behöver bytas ut vart trettionde år, så installerar svenskarna över 80.000 nya system per år. Problemet, för konsumenterna, är att ett sådant beslut inte är helt trivialt. 

“Det finns en miljard olika tekniker. Det är olika i varje kommun. Du behöver göra en analys av dina markförhållanden. Du ska ta jordprover och försöka förstå om du ska byta ut systemet, och vilken teknik du ska använda”, säger han.  

Dessutom, till råga på allt, behövs det inte sällan bygglov från kommunen. Och eftersom det här är beslut som konsumenten tar en eller möjligen ett par gånger i livet, är förkunskaperna dåliga. Så när Michael Töråsen till sist återkom till sin kompis, ville han bygga något helt annat än en hemsida. 

“Jag gick tillbaka till honom och sa, ‘jag har en annan idé. Jag köper in mig i ditt bolag, och så bygger vi något som kan omsätta 100 miljoner i stället för 10’”, säger Michael Töråsen. 

Dit är det fortfarande en bit kvar. Svenskt Avlopp gjorde sitt första hela kalenderår 2018, och omsättningen i årstakt, säger Michael Töråsen, ligger nu på “ett par miljoner”. De har redan levererat och installerat avlopp över hela landet, men en stor del av arbetet handlar fortfarande om att få till logistiken. Tanken är att kunden ska kunna boka och få hjälp i varje del av processen, vilket kräver sin apparat. 

“Du kan få hem en person som gör markprover, det kan du lägga i kassan. Ska du söka tillstånd hos kommunen så har vi folk som kan göra ansökan åt dig, och får du ett positivt besked ska vi skicka ut ett system och koordinera det med installationsresurser som kommer ut”, säger Michael Töråsen. 

Förhoppningen är att tids nog kunna ta kunden i handen från det första besöket på sajten, och hålla i tills avloppssystemet är betalt, levererat och nedgrävt i marken. Det är ett smutsigt jobb, men någon måste göra det.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Hela podden hör du här.

Läs mer