Sök

Därför gick Vattenfalls startup i graven: “Marknaden inte redo”

VattenfallAlltidKonkurs

Klaus Lindberg, vd för Alltid. Foto: Press, TT och Unsplash.com.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Alltid.se beskrevs som elbranschens uppstickare. Kunderna var däremot inte tillräckligt intresserade av ett "Spotify för elbranschen".

Igår kunde Breakit berätta att Alltid.se lägger ner sin verksamhet.

Det marknadsfördes 2014 som elbranschens Spotify, eller Netflix för den delen.

Grundtanken med Alltids avtal var att det skulle efterlikna streamingtjänsternas månadsabonnemang. Kunderna skulle betala ett fast pris, inte per kilowattimme, utan per månad. Lyckades man hålla nere sin elförbrukning så fanns bonusar att räkna med.

E-handelsprofilen Anton Johansson grundade Alltid, men det har från början varit ett helägt dotterbolag till Vattenfall.

Under gårdagen trillade flera läsarmejl in till Breakits redaktion från läsare som fått ett avskedsmejl från bolaget. Bara någon dag tidigare tog Vattenfall det definitiva beslutet att lägga ned tjänsten.

“Anledningen är ganska enkel, marknaden var inte redo för den här typen av produkt. Kunderna tyckte att det var superbra att betala en flat rate, och de är ledsna att vi lägger ned, men det var svårt att attrahera nya kunder”, säger Klaus Lindberg, vd och styrelseordförande för Alltid.

Varför var det svårt?

“Vi är den enda aktören som erbjuder den här typen av tjänst och det var svårt att marknadsföra både ett nytt varumärke och en ny produkt. Kunderna är så vana vid att betala enligt kilowatt-modellen”.

Under 2017 omsatte Alltid.se 5,8 miljoner och gjorde en förlust på 15 miljoner kronor. Året innan låg förlusten på 8,2 miljoner kronor. Hur mycket som totalt har investerats i Alltid vill inte Klaus Lindberg berätta. Inte heller vill han kommentera antalet kunder. 

Alltid har haft tre heltidsanställda som nu kommer att erbjudas tjänster inom Vattenfall. Klaus Lindberg är själv anställd av Vattenfall sedan 2006 och kommer att fortsätta arbeta inom eljätten.

“Vi ångrar inte att vi lanserade tjänsten, det finns alltid lärdomar som man tar med sig i framtiden. Vi får helt enkelt se hur marknaden utvecklar sig, om det finns möjlighet att lansera något liknande igen”, säger Klaus Lindberg.

Läs mer