Sök

Boozt fick boost av Black Friday

Boozte-handel

Foto: Boozts vd Hermann Haraldsson.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så snabbt växer den hårdsatsande e-handlaren.

"Efter en väl genomförd Black Friday-helg förbättrades vårt momentum i december där bruttomarginalen på kundordrarna blev högre än förväntat". 

Så inleder det börsnoterade e-handelsbolaget Boozt, som säljer mode- och sportkläder, sin färska resultatrapport för det sista kvartalet 2018. Bolaget sålde för 892,5 miljoner kronor under kvartalet. Det är en ökning med 38,5 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Bakom siffrorna finns en kraftig ökning under slutet av november och december, vilket gjorde att året avslutades "bättre än förväntat" enligt Boozt.

”Kvartalet visade på vår organisations förmåga att anta utmaningar och leverera när det behövs. Hela organisationen arbetade outtröttligt för att uppnå ett bra avslut på året under svåra marknadsförhållanden", säger vd:n Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.

Även rörelseresultatet ökade, med drygt 35 procent, till 69,1 miljoner kronor. Bruttomarginalen backade dock med knappt en procentenhet till 41,2 procent.

"Trots den konkurrensutsatta prisbilden säkerställde vår sunda lagersammansättning av relevanta varor för de nordiska konsumenterna en kraftig försäljningsökning där bruttomarginalen inte pressades lika mycket som förväntat", säger Hermann Haraldsson

Läs mer