7 Facebook-synder som kan vara spiken i kistan för ditt företag

Breakit - 7 Facebook-synder som kan vara spiken i kistan för ditt företag

Foto: Whatchumean/Flickr och Keoni Cabral/Flickr

Sara Lindmark

Reporter

Innan du trycker “publicera” för att boosta trafiken till din företagssida – läs det här.

I genomsnitt kan sociala medier-misstag kosta storföretag många miljoner kronor. De som inte är uppmärksamma riskerar att göra sina följare både förvirrade och rejält frustrerade.

Här är exempel på sju av de största Facebook-misstagen som några av världens mest ansedda varumärken har gjort. Sammanställningen har gjorts av Matthew Capala och publicerats på The Next Web. Exemplen hittade han när han gjorde research till boken “Facebook Marketing Like I’m 5” som han skrivit ihop med Peg Samuel.

1. Pratar som en robot

Uppenbarligen är inte Domino’s Pizza van vid komplimanger. När en kund postade en komplimang på matjättens Facebooksida, blev svaret en automatiserad ursäkt: “Så ledsen för det! Vänligen berätta mer och uppge referensnummer 1409193 så att det kan åtgärdas.”

Använd helt enkelt inte autosvar. Sociala medier bygger på konversation och svaren måste så klart vara författade av verkliga människor.

2. Raderar inlägg

Om du vill att dina följare ska överge dig snabbare än blixten – radera deras inlägg på din Facebooksida. När Smucker som tillverkar sylt och sirap fick kritik angående GMO i sina produkter, svarade de genom att ta bort inläggen och låtsas om som att de aldrig existerat.

Genom att utveckla sitt förhållningssätt och svara på kritiken kunde företaget ha haft chansen att vinna tillbaka kundernas förtroende.

3. Är för tråkig eller alltför “säljigt”

I dag är konsumenter trötta på att samma gamla företag matar dem med samma gamla reklam. Över hälften av Facebookanvändarna har avföljt ett varumärke för att det varit alltför säljigt, självälskande eller tråkigt.

General Motors är ett stort bolag som tyvärr använder Facebook på det här sättet istället för att engagera följarna. 

“Gör inte som GM och publicera pressreleaser på Facebook. Behandla inte dina fans som att de vore ofrivilliga deltagare i ett säljmöte,” skriver Matthew Capala.

4. Glömmer bort att innehåll är globalt

Dagen före Sverige och Portugal möttes i ett avgörande VM-kval, publicerade Pepsi Max en rad annonser på sin officiella Facebooksida i Sverige. Annonserna visade Portugals fotbollsstjärna Cristiano Ronaldo avbildad som en voodoo-docka i olika positioner, bland annat liggandes på en järnväg.

Portugiserna kände sig förolämpade och ville att världen skulle veta det. En portugisisk anti-Pepsi-grupp skapades och fick över 100.000 fans på en dag. Läskjätten tvingades att dra tillbaka annonsen och formulera en ursäkt.   

“Kom ihåg att allt på internet är synligt överallt och se till att inte låta din kreativa chef gå loss totalt på Facebook,” uppmanar  Matthew Capala.

5. #Going #HashtagCrazy

Hastaggens vara eller inte vara i Facebooksammanhang är en ständigt aktuellt fråga. Genom att analysera 200.000 Facebookinlägg har sociala medieranalytiker kommit fram till att mellan en eller två hastags är ultimat. Att använda fler än så kan eliminera det viktiga i budskapet och få ditt företag att verka desperat efter uppmärksamhet och likes.

6. Dra dåliga skämt

7 Eleven delade en Facebookkommentar som refererade till Mental Health Month.  

Företaget skrev: “May is mental health month… Or so the shadowy consirators who control the world would have you believe…”

Några fans tyckte att inlägget var roligt, men de flesta bedömde det som stötande och 7 Eleven fick lära sig den sociala medier-strategin den hårda vägen.  

“Förväxla inte humor och förlolämpningen. Du vill inte vara den sortens varumärke,” säger Matthew Capala.

7. Letar genvägar

Att tigga digital uppmärksamhet på Facebook är ingen bra idé. Capala tar städmärket Oxiclean som exempel.

“Be inte eller köp inte dina fans. Förtjäna dem med solida strategier och engagemang.”

Läs fler artiklar
LÄS MER