Sök

Började med fritidsbåtar – nu slukas Pilotfish av tyska verkstadsjätten Voith

Pilotfish

Benedikt Hofmann, Voith och Tomas Gabinus, vd Pilotfish. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Det största genombrottet i företagets historia och visar att vi har gjort rätt.”

Den tyska verkstadsjätten Voith köper 56 procent av Göteborgsföretaget Pilotfish. Pilotfish kopplar upp fordon i kollektivtrafiken till molnet för att få ut så mycket data som möjligt ur dem.

"Voith har förvärvat två decennier av kunskap och data om bussflottor," säger Benedikt Hofmann, teknikchef på Voith digital ventures.

"Tillsammans med Pilotfish kommer det att ge stora fördelar till våra kunder."

Voith har ungefär 30 procent av den globala marknaden på växellådor för bussar och för närvarande rullar 300.000 bussar med växellådor från bolaget på de europeiska gatorna. I deras avtal ingår också service av växellådorna och det är med hjälp av det servicenätverket som Pilotfish ser den största potentialen.

"Det här är det största genombrottet i företagets historia och visar att vi har valt rätt strategi för företaget," säger Tomas Gabinus, vd på Pilotfish.

"Vi kommer kunna växa snabbare, nå nya marknader och skapa fler jobbtillfällen."

Hur mycket pengar affären är värd vill parterna inte avslöja. Förra året omsatte Pilotfish strax över 60 miljoner kronor och bolaget har 30 anställda. Pilotfish kommer att fortsätta som ett eget bolag under eget varumärke men tre personer från Voith tar plats i styrelsen.

Allt började med fritidsbåtar

Men historien om Pilotfish började ganska långt ifrån bussar och pendeltåg. Det började nämligen med båtar.

“Jag handledde ett gäng från Chalmers och de behövde en affärsidé och då kom det här upp med att hålla reda på fritidsbåtar”, säger Tomas Gabinus, vd på Pilotfish.

Bolaget utvecklade teknik för att kunna hålla koll på var båtarna var hela tiden. Båtar kan som bekant både bli stulna och sjunka.

"Men efter ett tag märkte vi att lönsamheten inte riktigt räckte till och sedan 2007 har vi styrt om och jobbar enbart mot kollektivtrafik," säger Gabinus.

Bussar och tåg genererar ju enorma mängder data som kan användas för att förbättra trafiken. Allt från hur länge en buss står på en viss hållplats till om föraren kör dåligt till hur motorn mår.

“En del förare kanske inte bryr sig om det lyser en röd lampa – de vill bara köra klart sitt pass. Då når aldrig den informationen rätt person.”

Därför har Pilotfish utvecklat en liten dator som sätts in i fordonen. Till datorn kan sen en mängd applikationer kopplas som mäter hur fordonet mår och går. Det går också att se hur föraren kör och till exempel hur lång tid bussar brukar vänta vid en busshållplats. Datan skickas sen upp i molnet där den kan plockas ner av den som behöver den i företaget.

Tekniken kan låta ganska långt ifrån växellådor som Voith tillverkar. Men det håller inte Tomas Gabinus med om.

“Egentligen inte – nu måste växellådor också vara uppkopplade, inte minst av serviceskäl,” säger Gabinus.

"Voith är också ett företag som är väldigt angelägna om att hitta produkter som passar in i deras digital närvaro, och där passar vi in."

Läs mer