De hoppade av sina toppjobb – för att fixa problemen med influencers

influencers
De hoppade av sina toppjobb – för att fixa problemen med influencers

Lin Eriksson Nordström och Susanne Lundberg Gulickx.

Towe Boström

Reporter

Ett nytt bolag vill städa upp inom influencerbranschen.
"Det behövs en väg framåt för att få bort vilda västern-stämpeln influencermarknadsföring har idag", säger Valuefication-medgrundare Lin Eriksson Nordström.

Influencermarknaden kan liknas vid en djungel där falska följare och tveksam statistik blivit en del av vardagen. Sociala medieprofiler kan tjäna stora summor på att samarbeta med annonsörer, som i sin tur kan tälja guld på exponeringen.

Samtidigt riskerar båda parter att göra en dålig affär där personer riskerar att sälja sig för billigt, eller annonsörer luras att köpa luftslott. Exempel på det är när vi på Breakit skapade en fejkad Instagramstjärna och lurade annonsörer. 

Det här problemen är Lin Eriksson Nordström, tidigare chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer, och Susanne Lundberg Gulickx, tidigare kommunikationschef på skönhetsmärket L’Oréal, väl medvetna om.

”Priset på en influencer sätts ofta efter räckvidd, vilket blir farligt när man inte vet vad som är riktigt och inte”, säger  Susanne Lundberg Gulickx.

De saknade ett fungerande lösning för att mäta influencermarknaden – och tog saken i egna händer. Duon hoppade av sina toppjobb för att starta Valuefication, ett bolag som ska “städa upp branschen” med sitt verktyg som analyserar rådata med hjälp algoritmer.  

När influencers och varumärken använder plattformen, appen, hämtas och analyseras data från sociala medier i realtid. Datan omvandlas till info om följare, räckvidd och engagemanget i olika kanaler och poster. Utifrån informationen kan aktörerna sedan anpassa sina budskap och hitta matchande samarbeten genom plattformen.

"För första gången kan nu varumärken identifiera de röster som har den påverkan på sin målgrupp som de behöver och följa deras påverkan i realtid", säger Susanne Lundberg Gulickx. 

Influencers ska alltså kunna visa sin påverkan och sitt värde för annonsörer som i i sin tur vet vad de köper. 

"Vi tror verkligen på att det här verktyget behövs och är en väg framåt för att få bort den vilda västern-stämpel influencermarknadsföring har idag", säger Lin Eriksson Nordström. 

De har med sig två delägare på resan. Euvic, som är ett stort polskt techbolag, samt Susanne Birgersdotter som är grundaren till Stockholm Application LabX. Utöver det stöttas bolaget av samarbetspartnern HiQ, ett mindre riskkapitalbolag, och en emissionsrunda genomförs för att skala upp. 

Valuefication lanseras inom kort och målsättningen är att plattformen ska fungera som en standard och skapa mer transparens i i branschen. 

”Vi släpper på användarna i början av februari. Vi har träffat nästintill alla influencernätverk som säger att de ska testa så fort det går”, säger Lin Eriksson Nordström. 

”Det är äkta och validerad data som ger dig förutsättningar för att göra bättre affärer. I dag finns det inget som ger dig en samlas bild i realtid från dina sociala mediekanaler”. 

Affärsmodellen baserar sig på en prenumerationsmodell. Det första steget handlar om att samla in data från användare, därefter kommer influencers och annonsörer att matchas för att kunna ta kontakt eller boka samarbeten.

”De kommer inte att kunna stå utanför, båda sidorna behöver det här verktyget. Vi måste skapa förutsättningar för längre samarbeten”, säger Lin Eriksson Nordström.

Läs fler artiklar
LÄS MER