Breakit - Investerade i Uber och Instagram – här är "hajens" 3 bästa tips
Chris Sacca. Foto: Richard Pyrker on Flickr.

Investerade i Uber och Instagram – här är "hajens" 3 bästa tips

Sara Lindmark
Sara Lindmark
04 nov 2015, kl 17:59

Den amerikanske riskkapitalisten Chris Sacca upptäckte tidigt bolag som Instagram, Twitter och Uber. Nu delar han med sig av sin framgångsrika investeringsfilosofi.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
04 nov 2015, kl 17:59

Chris Sacca, som grundat Lowercase Capita, verkar ha ett synnerligen vasst öga för lovande startups. Det har han bevisat med tidiga investeringar i bland annat framgångsbolag som Twitter, Uber, Instagram och Stripe.

Nu gör han debut i tv-programmet Shark Tank som är en realityshow med businesstema, där deltagarna presenterar affärsidéer för investerare, så kallade ”hajar.”

För Business Insider berättar Chris Sacca hur tv-programmet påminde honom om anledningarma till att han hamnade i branschen från första början.

Tidningen har sammanställt tre huvudpunkter i hans investeringsfilosofi, som han pratar om i ett poddsamtal med techinvesteraren Tim Ferriss.

1. Investera bara om du kan tillföra värde

När Chris Sacca och hans kollega Matt Mazzeo går in med kapital i ett bolag förbinder de sig även att vara rådgivare till grundarna. Det betyder nödvändigtvis inte att vara med ända fram till en exit, men: “Jag måste veta att jag kan ha en väsentlig inverkan på att något ska lyckas.”

2. Investera i ett bolag som redan visat sig fungera

Alla med ett vanligt jobb måste ta sig an de projekt som tilldelas dem, vare sig de vill eller inte. Enligt Sacca är nybörjarinvesterare så vana vid det här tankesättet att de tenderar att sluta avtal alldeles för enkelt.

“När du ger dig in i investering borde din standardhållning vara ‘nej’ för de flesta affärer suger. De flesta investeringar kommer inte att resultera i några pengar och de flesta bolag kommer att misslyckas.”

“Investera i ett bolag som redan har visat sig fungera och kan bli ännu bättre.”

3. Var stolt över affären

Sacca är ovillig att kompromissa med sin integritet när han sluter ett avtal. Som exempel tar han reklamföretag som placerar vilseledande annonser på felstavade domäner och prenumerationstjänster som är avsiktligt svåra att avsluta.

“Jag vill inte behöva berätta för mina barn att det är så här jag tjänar pengar,” säger han. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel