Sök

Adnavem ska digitalistera sjötransporter – tar in 10 miljoner kronor

Foto: Press samt Istock.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Tjänsten som kopplar samman leverantörer av containrar har lockat till sig investerare.

Digitala marknadsplatser inom transport- och logistikbranschen har ännu inte slagit igenom lika stort som inom andra branscher.

Det vill svenska Adnavem ändra på med sin tjänst för sjötransporter.

Startupen vill koppla samman leverantörer från hela världen i ett och samma ekosystem. Det ska bli lika enkelt att frakta containrar som att boka en flygbiljett till semestern.

Nyligen stängde bolaget en investeringsrunda på 10 miljoner kronor och pengarna ska nu användas till vidareutveckling av tjänsten och fortsatt expansion i Europa och Asien.

“När du reste förr gick du in på en resebyrå och så ringde de runt och och löste allting. Idag går du in på en plattform för att boka hotell, eller flyg. Allt det är vad vi gör, vi erbjuder en verklig dörr till dörr-lösning och kopplar ihop hela transportkedjan”, säger Andreas Wramsmyr, vd på Adnavem.

Han menar att det finns en efterfrågan på enklare digitala lösningar av sjötransporter.

"Tittar man på utvecklingen som vi gjort tillsammans med kunder och leverantörer under det gångna året visar det tydligt att Adnavem matchar den moderna transportköparens och logistikleverantörens förväntningar på framtidens lösning”, säger han.

Vilka som har investerat vill han inte avslöja. Men det rör sig både om tidigare ängelinvesterare med bas utomlands, liksom nya investerare från Sverige och Finland.

“Tillsammans bidrar de med ytterligare erfarenhet och nätverk kring finansiering, digitala affärsmodeller samt internationell affärsutveckling”, säger Rolf Kjällgren, Adnavems styrelseordförande i ett pressmeddelande.

Adnavem grundades i september 2017 och redan i maj 2018 genomförde bolaget de första transporterna av containrar.

Läs mer