Sök

Hon vill underlätta livet med mens – tar in 6 miljoner via crowdfunding

Menskopp.se

Lisa Perby som är vd och grundare för Menskopp. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

En kvinna har mens i genomsnitt 2500 dagar i sitt liv. De här dagarna vill Lisa Perby göra enklare med hjälp av svensktillverkade menskoppar i silikon. Nu tar Menskopp.se in 6 miljoner kronor via en crowdfundingkampanj.

Det var 2010 som Lisa Perbys väninna började tjata på henne att testa en menskopp. Väninnan berättade entusiastiskt att den kunde sitta inne i 12 timmar och att man kunde både sova och bada med den.

“Jag tyckte inte det lät särskilt trevligt att använda samma skydd så länge. Till sist lyckades hon övertala mig och allt hon sagt, och mer därtill, var sant”, berättar Lisa Perby, från en poolkant i Thailand, och fortsätter:

“Jag ska ha mens i dagarna men slipper bekymra mig om att skjuta upp den eller avstå från att bada. Det är en frihetskänsla och en revolutionerande upplevelse. En kvinna kan använda 12.000 bindor och tamponger under sin livstid – eller sju menskoppar”.

När hon väl testat – och blivit fast – började hon sprida ordet vidare till vänner och bekanta som blev nyfikna. Det hela resulterade i att hon och maken Martin bestämde sig för att importera menskoppar från Spanien 2013. I dag driver de det Halmstad-baserade bolaget med ett svenskt och ett internationellt namn, Menskopp.se eller Monthlycup.

“Jag blev ofta kontaktad av eldsjälar som ville hjälpa kvinnor i u-länder där mens är tabu. Unga flickor saknar ofta mensskydd och får använda allt från hönsfjädrar och madrassbitar, till löv eller gräs. Ofta stannar de hemma från skolan när de har mens, och missar stora delar av sin skolgång”, säger Lisa Perby.

Hon började klura på att subventionera menskoppar till flickor i u-länder och tog kontakt med den spanska tillverkaren som inte alls var intresserad av att sänka priset för välgörande ändamål.

Då föddes idén till att tillverka egna menskoppar i silikon och 2015 släpptes de första exemplaren. I dag sker all produktion i en fabrik i Skåne. Hittills har har över 3500 menskoppar nått fram till kvinnor i u-länder.

Menskopp.se växer snabbt och det brutna räkenskapsår som avslutades i juni 2018 visade en omsättning på 7,6 miljoner kronor. Resultatet landade på 440.000 kronor.

“För två år sedan omsatte vi en miljon. Vi har växt från två till tolv personer och idag sitter vi på 650 kvadratmeter i en lokal i Halmstad. Det är större än vad vi behöver, men tanken är ju att fortsätta växa”, säger Lisa Perby.

Bolaget har precis stängt en crowdfundingrunda på 6 miljoner kronor till en värdering på 125 miljoner. Planen är att trampa gasen i botten mot den amerikanska och norska marknaden. Lisa Perby har lagt vantarna på domänerna Menstrualcup.com och Menskopp.no och i USA är produkterna registrerade hos den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

“Jag tror att vi är först i intimhygienbranschen att ta in kapital på det här sättet. Vi pratade med riskkapitalister också men fick det ena konstiga svaret efter det andra. Till sist frågade vi oss vilka som tror mest på oss, och kom fram till att det är alla kunder som skriver att vi har gett dem livet tillbaka. De slipper svamp och kan använda skydd trots endometrios - historierna är ändlösa. Nu har vi plötsligt 1500 ambassadörer och aktieägare som hejar på oss”, säger Lisa Perby.

Bolagets menskoppar säljs både via webbshoppen och 1200 återförsäljare, däribland på hyllorna hos Ica, Coop, Citygross och Gekås.

“Våra största konkurrenter är fortfarande bindor- och tampongföretag. Vi är marknadsledande i Sverige men vi har ändå bara tagit 2 procent av marknaden. De åren vi har varit aktiva har det exploderat, fler får upp ögonen för menskoppar, vilket vår närvaro i sociala medier har bidragit till”.

Läs mer