Hajpade smoothie-maskinen Berries by Astrid gick i konkurs – men hoppet lever

Breakit - Hajpade smoothie-maskinen Berries by Astrid gick i konkurs – men hoppet lever

Berries by Astrids mål var att förse kontor, gallerior och flygplatser med smarta smoothie-maskiner. Men idén höll inte hela vägen.

Johanna Ekström

Reporter

“Jag tycker fortfarande det är en bra idé.”

Det var snygga smoothie-maskiner som skulle leverera nyttiga mellanmål på kontor, flygplatser och i köpcentrum. Maskinerna var uppkopplade och matade med färska frukter, bär och yoghurt. Betalning skedde direkt på skärmen.

Grundaren Astrid Friborg var cancerforskaren som tackade nej till en tjänst på Stanford-universitetet för att istället satsa helhjärtat på sina smoothies.

“Skulle jag tacka ja och få en jättebra akademisk karriär eller skulle jag satsa på affärsidén? Jag hade räknat och sett vilken enorm global potential det finns och tar jag inte chansen så blir det säkert någon amerikan som kommer på samma sak, blir stenrik och så kommer jag sitta där bitter. Så jag bestämde mig för att hoppa ut i det okända”, har hon tidigare sagt till Breakit.

Det höll dock inte hela vägen, och för drygt ett år sedan tvingades Astrid Friborg kasta in handduken. Men det finns fortfarande ett hopp om att konceptet ska återuppstå. 

***

Bolaget grundades 2010 och samma år stod den första prototypen klar. Astrid Friborg utsågs till en av årets supertalanger av Veckans affärer och kom till final i diverse entreprenörstävlingar, som Venture cup och Serendipity challenge.

Men det var år av hårt arbete och slit som följde. I samband med att bolaget genomförde en crowdfundingkampanj på Fundedbyme 2015 berättade hon för Breakit:

“Jag har sökt bidrag från Vinnova, fått Almi-lån, tagit in affärsänglar och hållit nere kostnaderna och verkligen levt snålt. Men trägen vinner ju och jag är envis, och får hela tiden bekräftat att produkten är efterfrågad. Nu behöver vi en ny skjuts med pengar för att slutföra den här långa utvecklingsfasen och börja tillverka de första maskinerna”.

Kampanjen blev en succé trots att maskinerna ännu inte var lanserade. Totalt fick bolaget in 2,5 miljoner kronor från 300 investerare, som i och med det blev aktieägare i bolaget. Målet var 1 miljon, något som uppnåddes på bara en vecka.

Ett år senare tog bolaget in ytterligare 1,7 miljoner kronor på samma plattform, den här gången från 75 investerare. Och bara ett år senare, alltså 2017, tog Berries by Astrid in ytterligare ett par miljoner via ängelnätverket Sciety.

Då gick bland annat Oriflame-grundaren och miljardären Robert af Jochnick in med 1 miljon kronor i bolaget. Sedan tidigare fanns även Oatly-grundaren Richard Öste bland investerarna.

År 2017 skulle bli året då Berries by Astrid skulle slå stort. Vid årets slut var planen att ha 60 betalande kunder, uppgav Astrid Friborg för Breakit.

Hon berättade att kapitalet skulle användas till att växa och anställa ny personal. Hon beskrev också två olika intäktsspår för bolaget:

Dels att hyra ut maskiner under det egna varumärket, och dels att licensiera ut tekniken till bolag som på så sätt skulle kunna använda maskinerna under sitt eget varumärke.

“Vi har fått förfrågningar från proteindrycksföretag och från företag som säljer andra hälsosamma drycker. Men om jag spekulerar finns en marknad också för alkoholhaltiga drycker. Genom vår plattform ges goda möjlighet att kontrollera att kunden har åldern inne”, sa hon vidare.

Under sommaren det året tillsattes en ny vd i form av Per Gunnarsson, med erfarenhet bland annat som vd för Oriflame i Sri Lanka.

"Min och Berries by Astrids samlade kompetens och Astrids innovationskraft är imponerande och tillsammans ska vi ta nästa steg i företagets utveckling för att stärka och bygga upp bolaget ytterligare nationellt som internationellt. Vi har en världsunik produkt som plattform för tillväxt att utgå från och nu börjar resan mot målet", sade han i ett pressmeddelande.

***

Men bara några månader senare, i oktober 2017, fick ägarna ett mejl med beskedet att Astrid by Berries lämnat in en konkursansökan. Bolaget som alltså tagit in flera miljoner från privatpersoner och investerare hade helt enkelt inga pengar kvar. Då hade man tagit fram åtta maskiner totalt.

En googling visar att smoothie-maskinerna ett år senare såldes på auktion för drygt 2000 kronor.

Så vad var det som hände? Astrid Friborg uppger för Breakit att hon inte har några kommentarer, utan hänvisar till “de nya ägarna”. Själv jobbar hon idag som anställd på Tele2.

De "nya ägarna" vill säga Richard Östes investeringsbolag Aventure, som köpte upp delar av konkursboet. Bland annat inkråm, rättigheter och varumärken.

“Vi hade stoppat in en del pengar i bolaget och sedan gick det i konkurs och vi erbjöds att köpa återstoden av konkursboet”.

“Jag tycker fortfarande att det är en bra idé, men vi har inte haft tid att utveckla det vidare. Jag skulle vilja göra det en vacker dag, men det krävs resurser för teknikutveckling som inte finns just nu”, säger Richard Öste.

Olof Böök är operativ chef på Aventure och jobbade nära Berries by Astrid. Han säger att bolaget fortfarande tror starkt på idén med den här typen av automater.

“Men just i den formen var det olika saker som gjorde att vi inte nådde ända fram, eller det tog längre tid än vad vi tänkt oss. Framförallt var det utvecklingen av maskiner tog längre tid än tänkt”, säger han.

Berries by Astrid gjorde ett sista försök att rädda bolaget genom att erbjuda befintliga ägare att investera i ett konvertibellån, men intresset var inte tillräckligt stort. 

Finns det någon chans att Berries by Astrid kommer tillbaka?

“Det är för tidigt att säga, det är framförallt teknologin vi är intresserade av, varumärket kan man alltid skapa ett nytt. Astrid gjorde en fantastisk uppoffring och hade ett långsiktigt tänk i det här, ibland räcker det inte hela vägen fram ändå”, säger Olof Böök. 

Läs fler artiklar
LÄS MER