Spotify-bankiren: ”Stämningen är inte längre lika uppumpad"

Breakit - Spotify-bankiren: ”Stämningen är inte längre lika uppumpad"

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Investmentbanken GP Bullhounds medgrundare Per Roman blåser faran över i den heta techsektorn.

Få personer har förmodligen bättre känsla för affärsklimatet på den svenska techscenen än Per Roman.

De senaste åren har hans GP Bullhound legat bakom en rad stora techaffärer. Bland kunderna återfinns bland annat Avito och Tobii. GP Bullhound är också den aktör som är överlägset störst på att mäkla ihop försäljningar av Spotify-aktier. Dessutom gör GP Bullhound en hel del direktinvesteringar i svenska techbolag genom sin riskkapitalfond.

Bubbla eller inte bubbla har varit en ständigt återkommande fråga på tech-marknaden under en lång tid. Men utifrån sin position är Per Roman i alla fall i dagsläget inte längre orolig för någon krasch.

”I början av året var vi inne i en period där alla var väldigt entusiastiska samtidigt som många oroades för att vi var inne i en bubbla liknande den som blåstes upp runt 1999/2000”, säger Per Roman och fortsätter:

”Nu tycker jag att vi, nio månader senare, kan konstatera att marknaden har självreglerat sig och stämningen är inte längre lika uppumpad”.

Per Roman pekar på att kurserna gått ned relativt kraftigt i bolag som Twitter och Linkedin samtidigt som investeringsaktiviteten gått ned.

”Vi har en sundare marknad nu och klimatet är svalare. Nu är bubbelhysterin borta”, säger Per Roman.

På den svenska marknaden är tillgången till riskkapital fortfarande god men värderingarna har satt sig på en lägre nivå jämfört med i våras, anser han.

”Det är fortfarande en bra marknad men den här avkylningen var precis vad vi behövde. Jag tycker det visar att industrin mognat jämfört med IT-bubblan”, säger Per Roman.

Utvecklingen i den digitala musikindustrin är ett tydligt tecken på att marknaden gått in i en lugnare fas menar Per Roman.

”Deezer fick ju dra tillbaka sin börsintroduktion och Pandora har gått ner 30, 40 procent sedan toppen. Det visar att det inte går att sälja allt utan det ärt bara de allra bästa som håller uppe värderna”, säger Per Roman och pekar på Spotify, Youtube och Apple Music som de tre spelarna som tagit kommandot över marknaden:

”Idag är det dessa tre spelarna som dominerar. De har delat upp marknaden mellan sig och det tyder på att industrin mognar”, säger Per Roman.

Läs fler artiklar
LÄS MER