KRÖNIKA: EMANUEL KARLSTEN

Därför borde fler höja på ögonbrynen när Aftonbladet startar kasinosajt

Breakit - Därför borde fler höja på ögonbrynen när Aftonbladet startar kasinosajt

Emanuel Karlsten. Foto: Sara Lindmark och TT.

Emanuel Karlsten

Krönikör

Fredagen innan jul smög Schibsted ut en nyhet. Aftonbladet ska starta kasinosajt tillsammans med börsnoterade Cherry. Det borde få fler att reagera, skriver Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Mediepodden analyserar denna vecka ett helt unikt samarbete - som borde få många att höja på ögonbrynen.

Den nya sajten är ännu inte släppt på Aftonbladet, men i pressmeddelandet förklaras det att samarbetet innefattar en jämförelsesajt med kasino och vadhållning, med “tillhörande innehåll och tekniklösningar” från Cherrys dotterbolag Game lounge.

Samarbetet är möjligt tack vare den nya lagstiftning som trädde i kraft vid årskiftet där spelbolag som riktar sig mot svenska spelare kan söka licens - och därmed också tydligare verka på svenska marknaden. Det innebär att till exempel Aftonbladet kan bedriva ett liknande samarbete.

Att kvällstidningar och medier har att göra med spelbolag är inte nytt, de flesta har nog märkt hur både tidningars sajter och reklampauser i tv och radio svämmar över av spelannonser. Men det har kunnat hanteras och möjligtvis varit mindre problematiskt, eftersom alla sådana samarbeten har varit just bara annonser, på tydligt tilldelat utrymme.

Mediepoddens Olle Lidbom har tittat närmare på det kommande samarbetet och tydliggör att den stora skillnaden nu blir att Aftonbladet tar ett mer aktivt ansvar - och får en tydligare kickback - i att skicka spelare till Cherry och få dem att bli storspelare på deras sajter och av deras tjänster. Det öppnar för en helt ny debatt om vad man kan förvänta sig av ett mediebolag.

Kan man bedriva journalistik om spelmissbruk och konsekvenser av “storspelare”, samtidigt som den journalistiska delens affärsmodell handlar om att skapa storspelare eller “spelmissbrukare”?

Det är en moraliskt svår balansgång, som Aftonbladet och Cherry försökte smyga ut under julhelgens sömningaste dagar, men som borde diskuteras mer.

Hör en fördjupad analys i Mediepodden, där vi också diskuterar kritiken mot den stora youtubern Jon Olsson - som försökt förnya sin Youtube-kanal, men det enda han mötte var kritik från hans fans som menar att Jon inte förstått varför de tittar på honom.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER